Wednesday 13 February 2013

sakit kepala....


Lamanya aku tak menulis kat entry ini... nak kata sibuk tak lah juga cuma banyak benda yang aku kena fikirkan kena settlekan... kadang-kadang terlalu banyak berfikir sakit kepala pula sehingga migrain yang aku alami setiap kali sakit kepala .. kadang2 macam nak pecah kepala dibuatnya... hanya satu sahaja yang menjadi ubatnya... aku akan tidur dan minum banyak air...ubat seperti biasa dua biji panadol untuk melegakan sakit kepala..
aku pun tak pasti sejak bila aku menghadapi penyakit ini.. Tapi bagi aku bila datang sakit.. datangnya ujian untuk ku oleh Allah SWT untuk hambanya yang kerdil ini sebagai peringatan bahawa sakit itu boleh jadi tiba-tiba. Hari ini sakit kepala ku menjadi2.. mungkin terlalu memikirkan banyak benda hari ini, mungkin juga aku keletihan.. pernah aku sakit kepala sehingga aku rasa aku pengsan sebab aku terus tidur  tanpa sebarang gangguan sehingga tidak sedar. bila aku sedar dah waktu nak subuh

hari ini aku temankan anak saudaraku ke bank untuk urusan kad ATM... selepas tu aku kembali ke sekolah dan rehatku hanya 10 minit sahaja sebab kelas ku sedang menungguku. aku mengajar dengan penuh semangat walaupun agak letih...selepas tu aku berurusan dengan PK Hem untuk aku mendapatkan tandatangannya untuk satu urusan yang penting juga. setelah selesai aku menulis maklumat yang terkandung dalam borang tersebut.. sedang aku khusyuk  menulis datang seorang kawan bertanya kan tentang sesuatu  berkaitan hari anugerah aku meletakkan semula borang tersebut kerana aku tidak mahu diganggu sebab borang yang aku isi perlu diisi berhati-hati. setelah bercerita, aku menulis semula borang tersebut. aduh ada cebisan gumpalan dakwat mengotori borang tersebut. fikiran ku binggung sebab aku tahu borang ni penting sangat tidak boleh kotor.. cuainya aku, lalainya aku.. sepanjang hari kepala ku berserabut walau anak saudaraku kata tidak mengapa ok saja tu.. tapi aku rasa kerana kecuaian terselit kekotoran pulak. aku lupakan seketika walaupun hati rasa bersalah...

seterusnya aku masuk kelas mengajar subjek geografi tajuk skala. bila aktiviti tajuk tukar skala ada sebahagian pelajar ku yang lemah dalam pengiraan sebab melibatkan matematik tidak faham. aku membimbing dengan cara lebih mudah difahami namun masih kurang difahami. dan disitulah aku berasa kepalaku berdenyut dan macam nak pecah... aku memberikan latihan sambil memberi bimbingan. Oleh kerana masa dah tamat aku berjanji dengan mereka malam esuk aku akan bagi bimbingan semula...

sakit kepala terus menjadi-jadi selesai solat maghrib dan isyak aku rasa nak pecah dah... masih kah aku bertahan.. macam aku rasa nak ke  hospital namun hah teringat pulak aku bahawa aku bertugas di dewan pulak malam ini. tidak mengapalah aku masih bertahan .. bertahan untuk 2 jam di dewan selepas itu aku akan berehat. berehat untuk tidak memikirkan masalah lain.

p/s: Ujian Allah ketika kita sakit. adakah kita boleh bersabar.. bersabar dengan apa yang diberikan kepada nya  kerana semua itu datangnya dari Allah swt..Tabah menghadapinya.....