Friday, 23 December 2011

Sabah catat peningkatan 3.92% kelulusan PMR

Sabah catat peningkatan 3.92% kelulusan PMR

RANAU 22 Dis. - Peratusan calon Sabah lulus Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini meningkat kepada 63.06 peratus berbanding 59.14 peratus pada tahun lalu.
Pengarah Pelajaran Negeri, Datuk Dr. Muhiddin Yussin berkata, tahun ini peratusan kelulusan meningkat sebanyak 3.92 peratus melibatkan 23,782 calon berbanding 21,928 calon pada 2010.
''Jumlah calon mendapat gred A dalam semua mata pelajaran juga meningkat 2.72 peratus atau 1,025 orang berbanding 2.39 peratus tahun lalu atau 870 orang.
''Sementara itu, calon yang mendapat gred E dalam semua mata pelajaran menurun kepada 0.06 peratus atau 26 orang berbanding 0.09 peratus tahun lalu atau 32 orang," katanya ketika mengumumkan keputusan PMR di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Panglima Mat Salleh, di sini hari ini.
Muhiddin berkata, Gred Purata Negeri (GPN) tahun ini menunjukkan peningkatan iaitu 3.03 berbanding 3.06 tahun lalu.
Beliau menambah, seramai 37,714 calon yang menduduki peperiksaan itu tahun ini mencapai kelulusan 100 peratus.
Katanya, Sekolah Menengah (SM) Sains Lahad Datu mencapai kelulusan 100 peratus dengan GPN 1.05, diikuti SM Sains Sabah dengan memperolehi GPN 1.13.
Sekolah Menengah Agama (SMA) Kota Kinabalu mencatat kelulusan 98.44 peratus dan memperoleh GPN 1.44 untuk menduduki tempat ketiga sekolah terbaik dalam PMR tahun ini.
Sumber: Utusan Online

Muhammad Danial pelajar autisme pertama negara dapat 9A

Muhammad Danial pelajar autisme pertama negara dapat 9A

KUALA TERENGGANU 22 Dis. - Biarpun mengalami masalah autisme, ia tidak menghalang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Sheikh Abdul Malek, Muhammad Danial Zainuddin, 16, memperoleh keputusan cemerlang 9A dalam peperiksaan yang diumumkan hari ini.
Lebih membanggakan, dia bukan sahaja memperoleh keputusan 9A malah diumumkan pelajar autisme pertama di negara mendapat kejayaan seumpamanya.
Muhammad Danial mula dikesan mengalami autisme ketika usianya dua tahun apabila sukar berkomunikasi dan menyesuaikan diri dengan persekitaran selain bersifat hiperaktif.
Muhammad Danial ketika ditemui di sini hari ini memberitahu, dia gembira kerana berjaya memperoleh keputusan cemerlang itu biarpun dia tidak normal seperti rakan-rakan lain.
"Memang saya pelajar autisme tetapi saya juga suka belajar seperti pelajar lain dan setiap hari hanya satu mata pelajaran saya mampu mengulang kaji dan setiap kali habis menelaah saya akan ingat semua apa yang dibaca dengan mudah.
"Saya sangat gembira mendapat keputusan ini dan sudah tentu ibu, bapa dan guru juga gembira," katanya.
Anak sulung daripada tiga beradik itu merupakan satu-satunya pelajar pendidikan khas yang mengambil peperiksaan tersebut di sekolah tersebut dan dia juga pernah menerima anugerah Tokoh Pelajar sempena Hari Guru peringkat negeri dua tahun lalu kerana memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
Dalam pada itu, ibu bapa pelajar autisme tersebut, Ruzina Mohd. Ikram, 46, dan Zainuddin Muhamad, 46, meraikan kegembiraan berganda apabila seorang lagi anak mereka yang juga adik kepada Muhammad Danial, Nurul Diana, 15, yang menduduki peperiksaan itu juga memperoleh keputusan cemerlang yang sama.
 sumber: Utusan Online

Dua pelajar istimewa cemerlang PMR 2011

Dua pelajar istimewa cemerlang PMR 2011

JOHOR BAHRU 22 Dis. - Meskipun bertubuh kerdil iaitu cuma 124 sentimeter, namun ia bukan penghalang bagi Nurul Najihah Ishak, 15, untuk memperoleh 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 yang diumumkan hari ini.
Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perempuan Temenggong Ibrahim, Batu Pahat itu memberitahu, dia sentiasa mengulang kaji dan latihan secara berterusan bagi memastikan setiap yang dipelajari difahami sepenuhnya.
"Saya gembira dengan pencapaian ini dan tidak pernah menyangka mendapat keputusan cemerlang ini. Ini semua hasil usaha gigih ibu bapa dan guru yang banyak memberi dorongan kepada saya," katanya semasa ditemui di Dewan Jabatan Pelajaran Negeri, di sini hari ini.
Turut cemerlang, Lim Yi Shan, pelajar yang mengalami masalah saraf daripada SMK Tun Mamat, Muar yang berjaya meraih keputusan 6A dan 2B.
Dia mengalami masalah untuk menulis dengan cepat kerana tangannya tidak cukup kuat dan memerlukan masa yang lebih lama berbanding pelajar lain selain pergerakannya terbatas serta memerlukan bantuan untuk ke sesuatu tempat.
"Ini merupakan sesuatu yang sangat menggembirakan dan saya akan terus berusaha pada masa akan datang," katanya.
sumber: utusan online

Cacat bukan penghalang raih 9A

Cacat bukan penghalang raih 9A


Muhammad Hadi Darus (berkerusi roda) dijulang oleh kawan-kawannya selepas menerima keputusan cemerlang PMR di Pendang, semalam. – BERNAMA


PENDANG 22 Dis. - Seorang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Tiang di sini membuktikan kecacatan bukanlah penghalang untuk mencapai keputusan cemerlang apabila meraih sembilan A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 yang diumumkan hari ini.
Muhammad Hadi Darus, 15, yang menulis dengan menggunakan kaki kerana mengalami kecacatan pada kedua-dua belah tangan sejak kecil berjaya mendapat A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi, Bahasa Arab, Pendidikan Islam, Matematik, Sains dan Kemahiran Hidup.
Dia yang merupakan anak kedua daripada lima beradik berkata, ejekan yang diterima pada waktu kecil menjadikan dia lebih bersemangat untuk mengejar kejayaan dalam pelajaran.
“Masa kecil dulu ada yang ejek saya sebab cacat tetapi ejekan mereka menjadi pembakar semangat saya untuk berjaya.
“Sekarang tiada lagi yang ejek saya dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa, guru dan rakan-rakan yang banyak membantu saya sehingga berjaya dalam peperiksaan ini,” katanya ketika ditemui di SMK Sungai Tiang di sini hari ini.
Muhammad Hadi yang bercita-cita ingin menjadi pensyarah berkata, dia hanya mengikuti tuisyen di sekolah setiap hari dan mengulang kaji pelajaran setiap malam.
“Saya pun tidak sangka akan dapat sembilan A kerana saya tidak yakin sewaktu menjawab kertas peperiksaan Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Sejarah.
“Saya berharap akan dapat memasuki Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah di Alor Setar bagi mendalami Bahasa Arab yang merupakan mata pelajaran kegemaran saya,”katanya.
Dalam pada itu, turut berkongsi kegembiraan dengan Muhammad Hadi di SMK Sungai Tiang ialah pasangan kembar, Nur Asyiqin Azmi dan Nur Aisyah Azmi, 15, yang berjaya mendapat A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi, Pendidikan Islam, Matematik, Sains dan Kemahiran Hidup.
Mereka yang belajar di kelas yang sama sejak darjah satu juga berkongsi cita-cita untuk menjadi doktor suatu hari nanti.
Nur Asyiqin berkata, amalan membaca surah Yassin dan al-Quran setiap hari membantu mereka untuk mendapatkan fikiran dan hati yang tenang sewaktu menghadapi peperiksaan.
“Kami bercadang mahu melanjutkan pelajaran di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan kami tidak kisah jika tidak mendapat MRSM yang sama kerana kami rasa sudah sampai masanya kami berdua berpisah jika perlu demi mengejar cita-cita kami,” jelasnya.

sumber: utusan online

34,271 pelajar dapat semua A PMR



SEBAHAGIAN daripada 128 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan King George V bersorak gembira selepas berjaya memperoleh keputusan 8A PMR di Seremban semalam.



PUTRAJAYA - Seramai 34,271 pelajar daripada 441,137 yang menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 mendapat gred A dalam semua mata pelajaran berbanding 30,863 pada 2010.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd. Ghafar Mahmud berkata, pencapaian pada tahun ini meningkat sebanyak 0.75 peratus berbanding tahun lalu.
"Pada keseluruhannya, pencapaian calon PMR tahun 2011 dalam 17 mata pelajaran adalah yang terbaik dalam tempoh empat tahun berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN) iaitu 2.71 mata," katanya pada sidang akhbar mengumumkan keputusan PMR 2011 di sini semalam.
Beliau berkata, kementerian itu berterima kasih kepada guru dan pelajar serta semua pihak yang berkenaan atas usaha mereka membantu meningkatkan GPN tahun ini.
Abd. Ghafar berkata, bilangan calon yang mendapat gred E dalam semua mata pelajaran pula menurun daripada 386 orang pada 2010 kepada 346 tahun ini.
Menurut beliau, suatu yang membanggakan adalah pencapai- an calon berkeperluan khas yang menunjukkan peningkatan dengan 12 daripada 1,370 calon mendapat gred A dalam semua mata pelajaran berbanding lima orang pada tahun lalu.
Menyentuh mengenai prestasi mata pelajaran, beliau memberitahu, calon yang mendapat gred A dalam Matematik meningkat kepada 30.2 peratus berbanding 28.9 peratus pada 2010, manakala Sains mencatatkan peningkatan empat peratus.

sumber; Kosmo online

Monday, 5 December 2011

5,000 guru dilantik

BATU PAHAT - Kira-kira 5,000 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) dari institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tempatan akan dilantik sebagai guru di sekolah menengah mulai Januari tahun depan. Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, daripada jumlah itu, seramai 3,894 graduan ISMP telah pun ditemu duga oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) bagi tujuan berkenaan.
Beliau berkata, jumlah pengambilan tersebut menunjukkan peningkatan berbanding 4,318 orang dilantik sebagai guru tahun ini.
"Justeru saya menafikan graduan ISMP dianaktirikan dalam pemilihan guru kerana ia dibuat berdasarkan kelayakan dan opsyen bersesuaian,'' katanya.


sumber: Kosmo online

Sunday, 4 December 2011

Kaji beri RM100 pelajar Tingkatan 6

MACHANG 23 Nov. - Kerajaan akan mengkaji untuk turut menyalurkan bantuan persekolahan sebanyak RM100 kepada pelajar di tingkatan enam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, berdasarkan perancangan awal, pelajar tingkatan enam tidak tersenarai dalam kumpulan yang layak menerima bantuan tersebut yang diumumkan dalam Bajet 2012.
"Walaupun peringkat awal kita tidak senaraikan tingkatan enam, kita akan tengok keadaannya, yang kita bayar sekarang ini hanya tingkatan lima, jadi kalau tingkatan enam itu sudah luar sikit kerana mereka ini pra universiti. Kita akan kaji sama ada wajar atau tidak," katanya.
Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Sepetang Bersama Timbalan Perdana Menteri di Sekolah Kebangsaan Machang (2) di sini, hari ini.
Turut hadir Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin; Ketua UMNO Bahagian Machang, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan, Datuk Makhtar Mustapha.
Ditanya mengenai kemungkinan Mustapa dicalonkan di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) berikutan penerimaan dan sokongan rakyat kepada beliau, Muhyiddin berkata, perkara tersebut akan diambil kira oleh pucuk pimpinan parti dan ia akan diputuskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presiden parti.
Apa yang pasti, katanya, Mustapa dan jentera parti perlu bekerja keras supaya momentum sokongan rakyat dan gelombang merah dijadikan suatu gelombang besar yang membawa perubahan kepada pentadbiran kerajaan negeri.

sumber: utusan online

p/s: mesti pelajar resos suka berita ini...

Video Cikgu Shida kena godam


PARIT: “Saya tidak sangka ada pihak sanggup menggodam dan memadamkan video miming yang melonjakkan nama saya,” kata ratu ‘miming’, Roshida Abd Aziz atau lebih popular dengan panggilan Cikgu Shida.
Cikgu Shida berkata, penggodam yang berjaya mengesan kata laluan miliknya memadamkan video miming lagu Kalau Berpacaran yang dimuat naik di laman Youtube sehingga mencecah sejuta pengunjung itu.

“Saya kesal dan sedih dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab itu kerana hasil kerja seni saya terpadam begitu saja.

“Namun saya tidak patah hati dengan kejadian itu yang berlaku dua bulan lalu. Peminat bagaimanapun boleh menyaksikan video itu di blog baru saya iaitu ‘Cikgu Shida Miming Art’ menggantikan ‘Cikgu Shida dari Parit’,” katanya.


Cikgu Shida yang juga guru Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan Pasir Gajah, dekat sini, berkata melalui blog itu peminat boleh melihat 67 klip video miming nyanyian pelbagai artis popular tanah air, termasuk dari Indonesia.
 sumber: Metro online

P/S: alahai kasihan. kreativiti tersendiri....

skim baru untuk PPPS

SKIM SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA) 2011

Semua kenaikan pangkat tidak lagi bergantung kepada kekosongan jawatan tetapi bergantung kepada tahap prestasi dan syarat kelayakan.

Seseorang guru boleh mencapapai ke tahap DG 54 ( 1-6 ) setelah 25 tahun berkhidmat
...
Syarat sah dlm perkhidmatan hanya 6 BULAN
dan 5 HARI menduduki KURSUS INDUKSI

Kenaikan pangkat daripada
DG 1-1 ke DG 1-2 = 8 tahun,
DG 1-2 ke DG 1-4 = 8 tahun,
DG 1-4 ke DG 1-5 = 6 tahun dan
DG 1-5 ke DG 1-6 = 3 tahun sahaja

Kenaikan tahunan untuk
DG 41... RM 230
DG 44...RM 250
DG 48...RM 270
DG 52...RM 290
DG 54...RM 320

GAJI PERMULAAN:
DG 41 ( DG 1-1 ) RM 1925....maksimum RM 6220
DG 44 ( DG 1-2 ) RM 2985....maksimum RM 7235
DG 48 ( DG 1-4 ) RM 4390....maksimum RM 8710
DG 52 ( DG 1-5 ) RM 5260....maksimum RM 9610
DG 54 ( DG 1-6 ) RM 7025....maksimum RM 11,505.

Gaji kakitangan awam akan disemak setiap 3 tahun sekali,
bermakna 2015 ada lagi semakan, demikian juga pada 2018.

Pada 2013 dan 2016 kadar elaun akan disemak semula,

dan pada 2014 dan 2017 pelarasan gaji akan dilakukan bergantung kepada kedudukan kewangan kerajaan supaya menjelang 2020 pendapatan perkapitan kakitangan awam pada 2020 adalah USD15,000

selepas ini tiada lagi gred DG 41, 44, 48, 52, dan 54.... semua gred DG itu diganti dengan 1-1,1-2,1-4,1-5 dan 1-6.....( 1-3 tak ada )

Friday, 25 November 2011

Tuesday, 22 November 2011

Guru tidak perlu kerja 9 jam

PEMANSUHAN projek rintis guru bekerja sembilan di empat negeri menunjukkan kerajaan prihatin dengan masalah golongan pendidik dan bersedia menerima sebarang cadangan untuk menambah baik sistem pendidikan di negara kita. Ketika mengumumkan pemansuhan itu, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, program tersebut tidak perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar projek rintis berkenaan yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru.
Sebenarnya, tujuan peluasan projek rintis yang melibatkan 5,000 guru di Sarawak, Pahang, Melaka dan Johor adalah untuk mencari satu ketetapan terhadap beberapa dakwaan yang kurang tepat mengenai beban kerja guru serta tanggungjawab yang tidak seimbang antara tugas mengajar dan tanggungjawab pentadbiran.
Hal ini kerana sejak sekian lama telah wujud persepsi bahawa guru terpaksa mengorbankan lebih banyak masa dalam tugas-tugas perkeranian sehingga menjejaskan kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Ketika ini, mengikut peraturan sedia ada, seseorang guru diwajibkan mengajar sebanyak 30 waktu bagi sekolah rendah dan 24 waktu bagi sekolah menengah setiap minggu.
Dari perspektif jumlah jam bekerja, guru hanya terlibat dalam aktiviti mengajar kira-kira 18 hingga 22 jam 30 minit seminggu berbanding penjawat awam lain yang bekerja 8 jam sehari iaitu 40 jam seminggu.
Bagaimanapun, ada pendapat mengatakan bahawa tanggungjawab guru itu bukan sekadar di bilik darjah malah meliputi lain-lain aktiviti termasuk kokurikulum, memeriksa projek latihan pelajar atau buku latihan pelajar dan merancang aktiviti P&P.
Oleh sebab itu, melalui projek rintis ini, guru terbabit hendaklah merekodkan jumlah masa yang mereka gunakan untuk aktiviti tersebut bagi mengesahkan kerja-kerja berkenaandilaksanakan sama ada semasa di sekolah selepas waktu mengajar, dibawa balik ke rumah atau ketika hari cuti.
Berdasarkan statistik yang bakal diperoleh akan memudahkan pembuat dasar membuat perancangan untuk memartabatkan profesion perguruan.
Selain itu, tujuan projek rintis itu juga untuk membolehkan ada kewajaran lain diambil termasuk menempatkan lain-lain profesion dalam perkhidmatan pengurusan pendidikan misalnya kalangan penjawat awam yang dilatih khusus dalam bidang kewangan, pentadbiran, pengutipan data dan sebagainya.
Sekiranya kutipan data itu menggambarkan bahawa guru yang menumpukan sepenuh masa dalam P&P telah mampu meningkatkan kualiti pendidikan ke tahap yang cemerlang, maka adalah wajar tugas bukan akademik diserahkan kepada orang lain.
Bagaimanapun aspek pedagogi tetap menjadi hak eksklusif para guru kerana mereka memang dilatih dalam bidang itu tetapi bukan dalam aspek pengurusan.
Apa pun pemansuhan projek rintis ini berjaya menghilangkan rasa panik di kalangan guru khususnya yang terlibat secara langsung dan juga guru lain secara keseluruhannya.
Kini, semua guru boleh kembali fokus untuk mendidik anak bangsa demi memenuhi hasrat untuk melahirkan modal insan yang mampu bersaing di peringkat global di samping meningkatkan kebolehpasaran mereka selaras dengan hasrat Malaysia mencapai negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020.
Diharap pemansuhan ini akan memberi lebih banyak masa dan ruang untuk guru membentuk kemenjadian anak didiknya.
Peluang ini hendakaklah dimanfaatkan oleh para guru untuk mengutamakan kerja wajib mereka seperti mengajar, memeriksa dan menyemak, mengurus para pelajar dan memberi bimbingan akademik.
Seharusnya, ia tidak disalah guna untuk kerja-kerja sampingan lain yang boleh menjejaskan prestasinya tetapi peluang ini wajar digunakan untuk melibatkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan supaya mereka terus dihormati dan disanjung tinggi oleh pelajar, ibu bapa serta komuniti setempat.

nak tulis apa???

Agak lama juga aku tak update entry kat blog aku..Nak dekat cuti pelbagai program yang hendak dilaksanakan dan hendak dikejar... Hari ini baru ada kesempatan untuk membuka blog.. wah kat shout box ramai juga ya... cuti sekolah aku kena jaga exam, maklumlah nak manfaatkan cuti sekolah, baik jaga exam...Tak sabar nak balik kampung... 8hb ni nak balik kampung untuk bertemu dengan family...

Dah terlewat tapi tak mengapalah.. nak wish selamat bercuti semua yang sedang bercuti terutama student pendidikan khasku dan juga pelajar asrama yang dikasihi semua... rakan-rakan guru selamat bercuti. manfaat kan masa cuti dengan aktiviti yang bermanfaat.. hehehe

Wednesday, 26 October 2011

OKU mahu jejantas bergerk

300 berkumpul rayu Kabinet selepas permintaan dipandang sepi


PETALING JAYA: Seramai 300 orang Kurang Upaya (OKU) berkumpul di Taman Tasik Jaya di sini bagi merayu Kabinet menyediakan jejambat penghubung antara terminal dan kapal terbang atau aerobridge (jejantas bergerak) di terminal penerbangan tambang murah baru, KLIA 2 yang sedang giat dibangunkan ketika ini bagi kemudahan golongan berkenaan.

Mereka mendakwa Kementerian Pengangkutan dan Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) tidak menyediakan kemudahan itu di KLIA 2 yang dijangka siap April tahun depan dan lebih mengecewakan mereka apabila dimaklumkan pihak berkenaan bahawa jejantas itu hanya akan disediakan pada masa depan berdasarkan keperluan.
Golongan OKU itu yang berkerusi roda, bermasalah berjalan, masalah pendengaran, penglihatan terhad, warga tua dan sebagainya berkata, hasrat mereka mendapatkan kemudahan berkenaan dipandang sepi selepas MAHB tidak memberikan sebarang jawapan walaupun beberapa kali permintaan itu dikemukakan.
Danny Tan,44, berkata walaupun mereka OKU, tetapi kerap menggunakan perkhidmatan kapal terbang untuk ke destinasi tempatan atau luar negara bagi pelbagai urusan.

Beliau berkata, tanpa kemudahan aerobridge berkenaan, mereka berdepan banyak masalah di lapangan terbang.

“Memang di lapangan terbang ada kemudahan khidmat pelanggan yang boleh membantu OKU tetapi persoalannya, adakah ia memenuhi keperluan setiap masa dan berapa ramai yang terlatih untuk membantu kami.

“Berdasarkan pengalaman, saya sendiri terpaksa menunggu berjam lamanya untuk mendapatkan perkhidmatan pengangkutan khas ke kapal terbang, malah kadangkala perkhidmatan berkenaan tiada kerana perlu ditempah lebih awal.
“Aerobridge bukan saja melancarkan pergerakan individu berkerusi roda, malah warga tua, kanak-kanak, ibu hamil dan sebagainya yang lebih mudah serta selamat. Selaras populasi negara menuju penuaan, aerobridge wajib diwujudkan di lapangan terbang termasuk di lapangan terbang kos murah,” katanya.

Rakannya, Hayden Tan, 35, berkata kementerian dan MAHB patut memikirkan halangan terpaksa ditempuh OKU yang ingin menaiki kapal terbang melalui pejalan kaki yang turut dilalui individu normal lain termasuk apabila keadaan cuaca tidak menentu selain terpaksa mendaki tangga curam.

“Jika OKU bersaiz kecil, mungkin petugas kabin boleh membantu mengangkat mereka tetapi bagaimana bagi mereka yang berbadan besar.

“Lebih membahayakan apabila OKU terpaksa menaiki tangga sebelum masuk dalam kapal terbang yang mungkin keadaannya licin selepas hujan dan boleh menyebabkan kemalangan dan masalah sama turut dihadapi mereka yang lanjut usia, kanak-kanak dan wanita hamil.

“Mengapa masalah ini tidak diambil kira dalam membangunkan sebuah lapangan terbang dan kami memohon tindakan tertentu dilakukan bagi membantu golongan OKU dan mereka yang memerlukan,” katanya.

Pada pertengahan Julai lalu, Pengerusi MAHB, Tan Sri Aris Othman memutuskan untuk tidak membina aerobridge di KLIA 2 bagi menjimatkan sehingga RM104 juta untuk pemasangan 80 jambatan udara di 68 pintu di terminal itu membabitkan kos RM1.3 juta setiap satu, selain permintaan Air Asia yang tidak memerlukannya.
sumber: Berita Online

p/s: semoga rintihan mereka  membuahkan hasil...

Saturday, 15 October 2011




PORT DICKSON – Bayaran bantuan sebanyak RM100 kepada setiap 5.3 juta pelajar di negara ini seperti yang diumumkan pada pembentangan Bajet 2012, akan dibuat pada bulan Disember ini.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi kelonggaran supaya pembayaran itu dilakukan sebelum sesi baharu persekolahan bermula.
“Ini bermakna semua pelajar berhak untuk dapat jumlah itu tidak kira daripada kumpulan mana. Oleh kerana bajet ini untuk Januari tetapi Januari sekolah sudah bermula, kita minta ia dibayar pada bulan Disember kerana biasanya ibu bapa berbelanja bagi sesi persekolahan pada bulan ini,” katanya kepada pemberita selepas majlis bersama rakyat di Kampung Paya di sini.
Ketika membentangkan Bajet 2012 pada 7 Oktober lepas, Najib berkata, bantuan persekolahan RM100 diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun 1 hingga Tingkatan 5 di seluruh negara.
Selain itu, Najib turut mengumumkan agihan baucar buku bernilai RM200 kepada semua pelajar di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, bantuan itu merupakan pemberian kerajaan untuk mengurangkan bebanan ibu bapa terutamanya yang mempunyai anak ramai.

sumber: Kosmo Online

Friday, 14 October 2011

Tidak putus asa petua cemerlang




CYBERJAYA 12 Okt. – Minat yang begitu mendalam pada bidang multimedia dan sifat tidak mudah putus asa menjadi resipi kejayaan pelajar cemerlang Kolej Multimedia (MMC), Asyraf Azmin.
Pelajar jurusan Diploma Multimedia berusia 22 tahun itu berkata, kedua-dua sikap berkenaan amat diperlukan bagi membolehkan dirinya sentiasa bersedia menghadapi cabaran ketika belajar.
“Saya bukanlah merupakan seorang yang dapat menangkap pelajaran dengan cepat, jadi saya perlu tekun dan mengambil masa yang lama untuk memahami sesuatu topik.
“Meskipun begitu, saya tidak cepat berputus asa sebaliknya terus bertanya kepada pensyarah,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Majlis Konvokesyen ke-15 MMC di Dewan Tun Canselor, Universiti Multimedia (MMU), di sini hari ini.
Pelajar berasal dari Kota Bharu, Kelantan itu adalah antara 954 graduan yang menerima diploma masing-masing dalam majlis konvokesyen tersebut.
Asyraf yang berjaya mendapat purata nilai gred keseluruhan (CGPA) 3.95 dalam pengajiannya berkata, kejayaan itu juga disebabkan dorongan daripada kedua-dua ibu bapanya.
“Pada mulanya keluarga saya tidak begitu menggalakkan saya memilih bidang multimedia ini.
“Tetapi setelah melihat kesungguhan saya dalam bidang ini, mereka beralih arah dan memberi sokongan kepada saya untuk terus berjaya,” kata bekas pelajar Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi itu.
Pencapaian Asyraf yang seimbang dalam bidang akademik dan kokurikulum telah melayakkan beliau menjadi penerima Anugerah Bestari.
Beliau yang kini bekerja sebagai Pembantu Pengaturcara dengan Telekom Malaysia Berhad bercita-cita menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi.
sumber: Utusan Online

p/s: Tahniah....

Pelajar autisme calon harapan peroleh 9A



Ketua Sektor Pendidikan Khas JPN, Ngah Bidin (kiri) dan Pengetua SMKA Sheikh Abdul Malik, Rabiah Ab. Samad memberi kata-kata perangsang kepada Muhammad Danial di Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 4 Okt. - Muhammad Danial Zainuddin, 16, mula dikesan mengalami autisme ketika usianya dua tahun apabila sukar berkomunikasi dan menyesuaikan diri dengan persekitaran selain bersifat hiperaktif.
Namun, autisme tidak menghalang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Sheikh Abdul Malik dekat sini menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang bermula hari ini bersama calon lain.
Apa yang membezakannya dengan pelajar lain ialah anak sulung daripada tiga beradik itu merupakan satu-satunya pelajar pendidikan khas yang mengambil peperiksaan tersebut di sekolah itu dan merupakan calon harapan bagi mendapat 9A.
Dia pernah menerima anugerah Tokoh Pelajar sempena Hari Guru peringkat negeri dua tahun lalu kerana memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
Muhammad Danial merupakan antara 23,157 calon PMR di seluruh negeri ini dan daripada jumlah itu, 91 calon adalah pelajar Pendidikan Khas terdiri daripada enam calon masalah penglihatan, pendengaran (10), pembelajaran (75) dan kurang upaya fizikal (9).
Seramai lima banduan muda dan pesalah juvenil dari Sekolah Integriti Marang turut menduduki PMR yang mula didaftarkan sebagai calon sekolah tahun ini.
Muhammad Danial yang gemar bermain catur memperoleh 9A ketika peperiksaan percubaan lalu dan mengambil subjek Bahasa Arab biarpun kebanyakan rakan lain hanya mengambil lapan kertas.
Menurut ibunya, Ruzina Mohd. Ikram, 46, menjaga Muhammad Danial tidak sama dengan kanak-kanak lain kerana dia sangat aktif ketika kecil dan sukar dikawal, namun apabila berumur 10 tahun dia mula gemar membaca.
Ruzina yang ditemui ketika mengiringi Muhammad Danial menduduki PMR bersama Ketua Sektor Pendidikan Khas Jabatan Pendidikan negeri, Ngah Bidin menceritakan, anaknya itu yang mempunyai tabiat pelik iaitu suka melompat secara tiba-tiba mampu membaca banyak buku dalam sehari.
Katanya, keadaan tersebut terpaksa dilaluinya dengan tabah bersama suami, Zainuddin Muhamad, 46.
"Keajaiban berlaku ketika usia anak saya lapan tahun apabila mampu membaca akhbar biarpun sebelum itu mereka tidak pernah mengajar mahupun menghantarnya ke sekolah.
"Kami melihat potensi Muhammad Danial semakin baik di dalam pelajaran dan ketika umurnya 10 tahun dia dimasukkan ke kelas pendidikan khas di Sekolah Kebangsaan Padang Hiliran dan ditempatkan dalam darjah tiga," katanya.

P/s: semoga berjaya....Insyaa Allah...

Sahut cabaran jadi doktor

Sahut cabaran jadi doktor

KETEKUNAN dan pengorbanannya belajar selama lima tahun berbaloi apabila menerima Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Pembedahan sempena Majlis Konvokesyen Universiti Malaya (UM), kelmarin.
Bagi Muhammad Zayyid Mohd Mokhtar, 23, tiada istilah rehat sepanjang tempoh pembelajaran itu kerana kursus perubatan memerlukan seseorang yang fokus dan sentiasa bersedia.

Katanya, ketika orang lain seronok bercuti semester, dia terpaksa mentelaah pelajaran bagi membolehkan lulus cemerlang.

“Ketika menuntut di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan saya tidak terfikir untuk menjadi doktor, hanya mahu lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan cemerlang.


“Apabila memasuki kursus Matrikulasi di Kepala Batas, Pulau Pinang ramai rakan senior memberi semangat supaya mengambil jurusan perubatan bagi membuktikan kebolehan anak Melayu.

“Saya menyahut cabaran itu apatah lagi dalam keluarga tiada sesiapa yang pernah mengambil jurusan perubatan atau menjadi doktor,” kata anak kelahiran Alor Star, Kedah yang kini menetap di Telok Air Tawar, Pulau Pinang.

Dia yang kini Pegawai Perubatan Latihan Siswazah di Hospital Kulim, Kedah mengakui tidak dapat melupakan ketika pertama kali menjalani latihan praktikal di hospital.

Menurutnya, ketika menjalani latihan praktikal di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang dia berhadapan dengan seorang pesakit kencing manis kronik dan terpaksa membersihkan darah dan nanah.

“Bau busuk yang meloyakan tekak hampir membuatkan saya muntah, tetapi memikirkan tugas serta tanggungjawab, saya bertahan.

“Selepas itu saya tiada selera makan selama beberapa hari memikirkan bau busuk nanah dan darah itu, tetapi selepas itu keadaan menjadi normal.

“Kini, darah, nanah atau apa sahaja adalah sebahagian tugas dan tanggungjawab saya sebagai doktor,” katanya.

Dia mengakui pernah membantu doktor melakukan pembedahan jam 4 pagi selama empat jam membabitkan seorang yang terbabit dalam kemalangan ngeri.

“Saya juga pernah membantu doktor membedah pesakit kanser membuang ketumbuhan dalam perut sebesar sebiji bola, alhamdulillah pesakit itu selamat,” katanya.

Sementara itu, Majlis Konvokesyen UM 2011 berakhir kelmarin selepas dirasmikan Pro Canselornya, Raja Dr Nazrin Shah, minggu lalu.

Konvokesyen itu menyaksikan seramai 6,638 graduan menerima anugerah masing-masing melibatkan 309 penerima Ijazah Doktor Falsafah (PhD), ijazah sarjana (1,931), ijazah sarjana muda (4,232) dan diploma (166).

Dalam ucapannya, Raja Nazrin mengingatkan graduan menjadi masyarakat berpendidikan tinggi supaya menyempurnakan tanggungjawab dengan membayar balik pinjaman kewangan apabila telah bekerja.

“Graduan juga perlu membantu dan membalas jasa ibu bapa, para pensyarah dan universiti,” katanya.
sumber: myMetro

Wednesday, 12 October 2011

Bantuan rakyat RM500 diagihkan mulai Januari 2012

KUALA LUMPUR: Kerajaan menimbang mengagihkan pemberian bantuan rakyat sebanyak RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah, mulai Januari 2012.


Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, berkata pengagihan bantuan wang tunai itu yang boleh dilakukan secara berperingkat-peringkat, tanpa penetapan masa, akan dilakukan secepat mungkin mulai Januari depan.
Bantuan "one off" atau sekali sahaja itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semasa membentangkan Bajet 2012 minggu lalu.
Awang Adek berkata, kerajaan mengenal pasti Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sebagai agensi utama pelaksanakan bantuan ini memandangkan agensi berkenaan mempunyai fail-fail cukai bagi pembayar cukai yang aktif mahupun tidak aktif.

"Antara agensi lain yang turut terbabit dalam pengagihan bantuan itu ialah Bank Simpanan Nasional (BSN), Bank Negara serta POS Malaysia," katanya pada sidang media selepas merasmikan Seminar Percukaian Kebangsaan 2011, di sini hari ini.

Seminar terbabit dianjurkan oleh LHDN dengan penyertaan seramai 1,120 peserta.

Awang Adek berkata, LHDN difahamkan turut mengguna pakai sistem pangkalan data e-Kasih Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mendapatkan maklumat rakyat yang benar-benar layak menerima bantuan terbabit.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Datuk Dr Mohd Shukor Mahfar berkata, rakyat yang masih belum mendaftar dengan e-Kasih, boleh mendapatkan borang pendaftaran melalui laman sesawang LHDN.

Di samping itu, borang berkenaan akan dicetak dan diedarkan di cawangan LHDN serta kawasan lain yang bakal dikenal pasti di seluruh negeri.

"Mereka (masyarakat) akan dimaklumkan mengenai pengagihan borang dari semasa ke semasa," katanya.

Mengenai syarat kelayakan, beliau berkata, pengiraan pendapatan RM3,000 itu ialah seisi rumah dan bukan individu dan oleh itu mekanisme siasatan akan dilakukan.

Awang Adek pula berkata pendapatan isi rumah akan diambil kira, dengan mencampurkan pendapatan suami, isteri dan anak-anak yang tinggal bersama.

Namun, persoalan bagi anak yang tinggal berasingan, masih dibincangkan.

"Soal isi rumah…seorang, tetapi sudah bekerja dan bayar zakat sendiri, saya rasa dia layak. Namun, ini kita akan pastikan kemudian dan masukkan dalam isu-isu yang perlu diperjelaskan,” katanya. - BERNAMA

Saya tidak mengalah’- demi untuk anak murid

Saya tidak mengalah’

DUNGUN: “Saya tetap akan gagahkan diri demi kejayaan pelajar,” kata seorang guru, Edlin Ishak, 44, yang menghidap penyakit Parkinson menyebabkan pergerakannya terbatas sehingga terpaksa dipapah ketika ke sekolah selain sukar hendak bertutur.
Bagi memastikan pelajarnya cemerlang dalam pelajaran, Edlin yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Pulau Serai di sini, tetap meneruskan kerjaya biarpun terpaksa dipapah setiap hari oleh suaminya, Rosdi Hussin, 41, ke sekolah.

Katanya, dia disahkan menghidap Parkinson selepas menemui doktor pakar pada 2009 dan sering mengalami gangguan saraf yang menyebabkannya sukar bercakap.
“Biarpun tak dapat berdiri lama, saya tetap gagahkan diri demi kecemerlangan pelajar dan terpaksa menggunakan alat pembesar suara ketika mengajar,” katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan kerusi roda bertandas yang disumbangkan Ahli Parlimen Dungun, Matulidi Jusoh di rumahnya di Kampung Pulau Serai di sini, kelmarin.

Edlin berkata, dia berterima kasih dengan sumbangan kerusi roda itu kerana ia dapat memudahkannya bergerak termasuk membuang air besar ketika mengajar di sekolah.

“Sebelum ini, saya sukar untuk membuang air dan terpaksa mendapatkan bantuan suami serta guru lain di sekolah,” katanya.

Dia terpaksa makan ubat diberikan doktor pakar untuk mengelak menggeletar dan sekiranya lambat mengambil ubat, akan membuatkan sukar untuk mengajar.

“Ketika ini, saya terpaksa berehat dua bulan selepas mengambil ubat doktor bertujuan mengembalikan semula kecergasan otak dan selepas itu barulah saya boleh mengajar semula,” katanya.

sumber: Harian metro
p/s: ketabahan seorang guru yangg cekal..

Monday, 10 October 2011

60,000 pelajar kita ketagih FB

KUALA LUMPUR: Kira-kira 60,000 pelajar berusia antara 12 hingga 18 tahun di negara ini dikesan menghabiskan sekurang-kurangnya empat jam sehari melayari internet terutama laman sosial Facebook (FB).

Ketagihan terhadap internet terutama FB itu menyebabkan pelajar terbabit kerap menipu, mencuri, antisosial dan berubah menjadi seorang yang pemarah sekiranya keinginan mereka tidak dapat dipenuhi.
Sekiranya ketagihan laman sosial itu tidak diatasi, ia akan menyebabkan pelbagai impak negatif termasuk gejala ponteng sekolah dan perbuatan jenayah serta antisosial. Mohd Fadzil Che Din, Pengarah Institut Sosial Malaysia
Selain itu, golongan itu dikatakan mudah menghidapi penyakit seperti pening, masalah penglihatan dan sakit perut berikutan tindakan mereka mengurangkan masa tidur dan rehat yang mencukupi.

Pengarah Institut Sosial Malaysia (ISM), Prof Madya Dr Mohd Fadzil Che Din, berkata ketagihan remaja melayari laman web itu semakin serius sehingga sanggup bertindak ganas sekiranya dihalang menggunakan kemudahan online.

“Remaja yang ketagih internet itu sanggup ponteng sekolah sekiranya di rumah mereka tiada komputer. Jika duit poket tidak cukup, mereka sanggup mencuri, asalkan dapat mengunjungi siber kafe,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Mohd Fadzil berkata, melayari internet kini menjadi sebahagian kehidupan harian mereka dan sering berasakan seolah-olah hidup sunyi jika tidak berinteraksi dengan rakan FB.
“Mereka berasa lebih selesa dan selamat untuk berkomunikasi melalui internet sekali gus membantutkan perkembangan interaksi terus sesama manusia,” katanya.

Beliau turut tidak menafikan golongan ketagih laman web itu seperti ketagihan dadah yang sukar untuk diubati kerana ia satu cara membantunya bersosial.

Katanya, terdapat juga kes sesetengah golongan muda yang lebih rela berhenti kerja daripada mengurangkan masa mereka dengan melayari laman sosial itu sekiranya diberi pilihan.

“Sekiranya ketagihan laman sosial itu tidak diatasi, ia akan menyebabkan pelbagai impak negatif termasuk gejala ponteng sekolah dan perbuatan jenayah serta antisosial,” katanya.

Pakar Perunding Kanan Psikiatri dan Psikoterapi Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Azhar Zain, berkata ketagihan melayari laman sosial boleh menyebabkan keletihan fizikal dan mental yang melampau.

Beliau berkata, ia turut mengganggu jam biologi pelajar sehingga menyebabkan hormon terganggu, sistem ketahanan badan kurang selain memberi kesan kepada mental.

“Apabila masa yang sepatutnya untuk rehat digunakan melayari internet, ia menyebabkan pelajar itu letih fizikal dan mental sekali gus tumpuan belajar berkurangan,” katanya.

Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Dr Mariani Md Nor, berkata tumpuan terlalu lama terhadap internet akan menyebabkan pelajar lebih suka menyendiri.

Beliau berkata, mereka juga bersifat individualistik selain mudah terdorong untuk melayari laman lucah kerana bahan itu mudah didapati dan boleh dimuat turun dengan hanya menggunakan telefon bimbit.

Friday, 7 October 2011

Saraan baru beri guru kenaikan gaji terbesar


KUALA LUMPUR: Golongan guru yang meliputi kira-kira sepertiga daripada 1.2 juta penjawat awam mendapat kenaikan gaji terbesar menerusi Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) seperti yang diumumkan dalam Bajet 2012.

Guru bukan siswazah menerima kenaikan sehingga 39 peratus, manakala guru siswazah menerima kenaikan 37.7 peratus. Sebagai contoh, gaji maksimum guru bukan siswazah gred DGA34 dinaikkan daripada RM3,860 di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM) kepada RM5,370 mengikut SBPA. Bagi guru siswazah pula, gaji maksimum gred DG48, di bawah SSM ialah RM6,325 menjadi RM8,710 mengikut SBPA.
Perdana Menteri juga mengumumkan bantuan persekolahan one-off RM500 untuk isi rumah berpendapatan kurang RM3,000 bagi menangani kos sara hidup.
Bajet 2012 juga memberi durian runtuh kepada 5.3 juta pelajar dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima yang layak mendapat bantuan RM100 untuk setiap pelajar.
Sebanyak RM530 juta diperuntukkan untuk bantuan itu yang akan dilaksanakan menerusi Bank Simpanan Nasional.

Kerajaan juga memperkenal Dana Pengkomersialan Inovasi RM500 juta untuk membolehkan institusi pengajian tinggi dan perusahaan kecil dan sederhana mengkomersialkan hasil penyelidikan dan pembangunan.

Seramai 20,000 guru diploma diberi peluang melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda dengan yuran dibiayai Kementerian Pelajaran. Bajet berkenaan menyediakan dana RM80 juta bagi bantuan yuran pengajian itu.
Sementara itu, Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) menganggap penurunan tempoh kenaikan gred guru siswazah daripada DG44 kepada DG48 daripada 20 tahun ke 16 tahun sebagai penghargaan besar kepada pendidik di seluruh negara dan tanda kerajaan mendengar rintihan rakyat.

Presidennya, Mohamed Sabri Mohd Arsad, berkata pengurangan tempoh itu bermakna guru siswazah yang cemerlang berpeluang untuk mencapai gred DG52 dan DG54 sebelum usia persaraan yang kini dinaikkan kepada 60 tahun.

KGMMB sangat berpuas hati dengan pengumuman dalam Bajet 2012 kerana turut membabitkan penurunan tempoh kenaikan gred mengikut time-based yang membuka peluang kenaikan gaji bagi guru yang enggan menerima kenaikan pangkat kerana sukar berpindah rumah atau komitmen lain.

Guru yang tidak dilantik sebagai pengetua atau pegawai pelajaran daerah kekal di sekolah sebagai pendidik tetapi masih menerima kenaikan gred, katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Sistem saraan baru diperkenalkan

KUALA LUMPUR - Kira-kira 1.3 juta kakitangan awam negara ini menerima berita gembira apabila Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa kerajaan akan memperkenalkan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang menawarkan kenaikan gaji lebih baik.

Ketika membentangkan Bajet 2012 bertajuk, Dasar Transformasi Nasional: 'Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara', Perdana Menteri berkata, skim tersebut akan menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) bertujuan mentransformasikan perkhidmatan awam negara supaya lebih dinamik.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, menerusi SBPA, kenaikan gaji tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred bermula tahun depan.
Beliau menambah, penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA akan mendapat faedah kenaikan gaji di antara 7 hingga 13 peratus.
"Dengan pelaksanaan SBPA, lebih 600,000 pesara kerajaan akan menikmati pelarasan pencen yang melibatkan peruntukan RM600 juta.
"Mulai tahun 2013 nanti, kerajaan akan melaksanakan kenaikan tahunan pencen pesara sebanyak dua peratus setahun tanpa perlu menunggu sebarang semakan sistem saraan atau pelarasan gaji,'' katanya di Dewan Rakyat semalam.

Bonus untuk penjawat awam Disember ini

Bonus untuk penjawat awam Disember ini

KUALA LUMPUR - Kerajaan mengumumkan pemberian bonus tambahan setengah bulan gaji atau minimum RM500 seorang kepada 1.3 juta penjawat awam pada bulan Disember ini.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah itu bertujuan mengiktiraf sokongan penjawat awam dalam pembangunan negara.
"Langkah tersebut akan menjadikan jumlah bonus yang diberikan kepada penjawat awam pada tahun ini bersamaan dengan sebulan gaji atau bayaran minimum RM1,000.
"Bayaran ini akan memanfaatkan 1.3 juta penjawat awam," katanya pada pembentangan Bajet 2012 di Dewan Rakyat semalam.
sumber: kosmo online

p/s: syukur Alhamdulillah.....menerima seadanya 

berita baik untuk GURU....pendidik macam aku

56. Bajet 2012 akan memperkenalkan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam atau SBPA yang akan menggantikan Sistem Saraan Malaysia atau SSM. Sesungguhnya, SBPA digubal dengan matlamat mentransformasikan Perkhidmatan Awam Malaysia supaya menjadi organisasi yang lebih dinamik, responsif dan berorientasikan prestasi. SBPA akan memperkenalkan prinsip perubahan radikal dalam pengambilan dan pengisian jawatan serta pembangunan kerjaya dengan teras pengekalan atau penamatan perkhidmatan penjawat awam berasaskan prestasi kerja. SBPA ini mempunyai elemen-elemen berikut:

Pertama: Mewujudkan Dasar Pemisah atau exit policy bagi penjawat awam yang berprestasi rendah dan mereka yang memilih untuk meninggalkan perkhidmatan;

Kedua: Menambah baik struktur gaji penjawat awam melalui pembentukan gaji sebaris dengan mewujudkan lebih banyak mata gaji supaya penjawat awam terus mendapat kenaikan tahunan bagi tempoh yang lebih lama. Dengan itu, gaji maksimum bagi sesuatu gred adalah lebih tinggi daripada sekarang. Contohnya, jika di bawah SSM, bagi seorang guru pada gred DG48, gaji maksimum adalah 6,325 ringgit dan 39 sen, kelak, di bawah SBPA, gaji maksimum beliau akan meningkat 37.7 peratus kepada 8,710 ringgit. Bagi guru bukan siswazah pula, jika di bawah SSM kini, yang berada pada gred DG34, gaji maksimum adalah 3,860 ringgit dan 52 sen, kelak nanti, di bawah SBPA ia akan meningkat 39 peratus kepada 5,370 ringgit;

Ketiga: Pada perutusan khas Hari Guru yang lalu, saya telah mengumumkan laluan kerjaya perkhidmatan perguruan siswazah yang lebih baik. Tidak perlu lagi seperti dulu, seorang guru terpaksa menunggu sehingga 20 tahun untuk naik pangkat, sebaliknya sekarang, dalam skim baru mengikut time-based, seorang guru akan mendapat gred 44 pada tahun ke-8 dan gred 48 pada tahun ke-16. Bagi guru bukan siswazah, dari gred 29 kepada 32, jika mengikut sistem time-based sekarang, ia memakan masa 10 tahun, namun, di bawah SBPA hanya mengambil tempoh lapan tahun sahaja. Seterusnya pula, bagi kenaikan gred 32 ke 34, jika sekarang ini bergantung pada kekosongan, tetapi di bawah SBPA kelak, kaedah time-based lapan tahun turut diterima pakai; dan

Keempat: Kenaikan Gaji Tahunan tidak pernah disemak sejak 1991. Mulai tahun 2012, Kenaikan Gaji Tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara 80 hingga 320 ringgit mengikut gred. Di samping itu, bagi penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, akan mendapat faedah kenaikan gaji, di antara 7 hingga 13 peratus.

Thursday, 6 October 2011

Sekolah bakal kena tindakan


MUHYIDDIN meninjau sebahagian calon yang menduduki peperiksaan PMR di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Hartamas, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran akan mengambil tindakan terhadap pihak sekolah yang sengaja menghalang pelajarnya daripada menduduki peperiksaan penting dalam sistem pendidikan di negara ini.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kementerian sedang meneliti beberapa laporan yang diterima berhubung perkara itu dan jika ada asas, tindakan akan diambil.
"Tapi kalau pelajar sendiri tidak mahu menduduki peperiksaan kita kaji dengan teliti dan ini bukan salah guru, tidak perlu ambil tindakan," katanya kepada pemberita ketika melakukan lawatan ke Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Hartamas di sini semalam.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran meninjau sendiri 262 calon peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) sekolah berkenaan yang sedang menjawab soalan Bahasa Inggeris Kertas 1 pada hari kedua peperiksaan itu berlangsung.
Sehubungan itu, Muhyiddin mengingatkan pihak sekolah supaya tidak terlalu ghairah mengejar kecemerlangan sekolah sehingga menafikan hak pelajarnya untuk menduduki peperiksaan penting pendidikan.

Tahap stres pelajar kita tinggi

 PUTRAJAYA 5 Okt. - Hasil kajian Kementerian Kesihatan mendapati pelajar di negara ini mengalami tahap stres yang tinggi.

Dapatan itu diperoleh menerusi projek rintis Program Minda Sihat Menangani Stres Dalam Kalangan Murid sekolah bagi mengenal pasti tanda-tanda stres, keresahan dan kemurungan.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, daripada 6,540 orang murid yang telah disaring, 17.1 peratus daripadanya mengalami tanda-tanda keresahan yang teruk, 5.2 peratus kemurungan yang teruk dan 4.8 peratus stres yang teruk.
Daripada jumlah semua pelajar yang disaring itu juga, kata beliau, seramai 2,345 iaitu 36 peratus murid telah mengikuti intervensi latihan kemahiran daya tindak kesihatan mental.
Sejumlah 279 guru pula dilatih untuk mengenal pasti dan mengendalikan masalah emosi, tingkah laku dan permasalahan mental di kalangan murid.
“Bilangan tersebut cukup tinggi, oleh yang demikian kementerian sedang berusaha untuk meningkatkan latihan dan kemahiran Gaya Daya Tindak ke atas pelajar di seluruh negara.
“Banyak sebab yang menjadi penyumbang kepada masalah pelajar dalam hal ini terutama sekolah, peperiksaan, keluarga dan sebagainya tetapi apa yang penting ialah melakukan persediaan awal mengenai kemahiran menangani stres,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Projek rintis kementerian dengan kerjasama Kementerian Pelajaran itu bermula pada Mac lalu dan dijalankan di enam buah sekolah di enam negeri.
Sekolah-sekolah berkenaan ialah Sekolah Menengah kebangsaan (SMK) Datuk Haji Ahmad Badawi, Pulau Pinang; SMK Simpang Bekoh, Jasin, Melaka; Sekolah Menengah Sains Teluk Intan, Perak dan Sekolah Menengah St Michael, Penampang, Sabah.
Dua lagi ialah Maktab Rendah Sains Mara, Gemencheh, Negeri Sembilan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Katholik, Petaling Jaya.
Menurut Tiong Lai, kementerian akan memperluaskan projek itu di semua sekolah dalam usaha meningkatkan kesejahteraan di kalangan murid dan warga sekolah serta sebagai persediaan mengelakkan perkara lebih serius berlaku.
“Bukan sahaja pelajar, malah projek ini turut melibatkan latihan kepada guru-guru bagi mengendali masalah stres di kalangan pelajar.
“Ia penting bagi memastikan tiada masalah yang lebih serius berlaku kepada pelajar yang memerlukan khidmat nasihat ketika saat-saat genting,” katanya.
Dalam pada itu, Tiong Lai turut berharap Kementerian Pelajaran mempertimbangkan cadangan untuk memperluaskan Projek Rintis Minda Sihat Menangani Stres Dalam Kalangan Murid sekolah bagi meningkatkan kesejahteraan mental pelajar di seluruh negara.
Sementara itu, kata beliau, saringan kesihatan mental di klinik kesihatan juga telah diperluaskan secara berperingkat di klinik seluruh negara bermula Jun lalu.
“Perkhidmatan ini akan dapat mengenalpasti lebih awal masalah kesihatan mental di kalangan masyarakat yang mendapatkan rawatan di klinik kesihatan, sehingga kini seramai 637 klinik kesihatan telah melaksanakan perkhidmatan ini.
“Dari segi latihan pula, seramai 687 pegawai kesihatan yang terdiri daripada 138 doktor dan 549 paramedik telah menerima latihan kesihatan mental komuniti bagi mengesan masalah mental di kalangan masyarakat,” katanya.

sumber: Utusan Online

Tuesday, 4 October 2011

CUEPACS harap tuntutan diluluskan dalam Belanjawan 2012

CUEPACS harap tuntutan diluluskan dalam Belanjawan 2012

KUALA LUMPUR: Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berharap beberapa tuntutan yang dikemukakan kepada kerajaan akan diluluskan dalam pembentangan Belanjawan 2012, Jumaat ini.


"Berita gembira kepada kakitangan kerajaan ini tidak mustahil dan kita telah menanti sekian lama. Kita faham kalau dahulu tidak dapat laksanakan (tuntuan) kerana faktor ekonomi semasa.
"Tapi kini tiada apa yang menghalang tuntutan itu diluluskan memandangkan ekonomi bertambah baik dan tuntutan ini pun untuk menaikkan taraf perkhidmatan penjawat awam untuk keluar daripada beban kewangan selain meningkatkan mutu perkhidmatan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Tuntutan berkenaan adalah semakan semula Sistem Saraan Malaysia (SSM), menaikkan umur persaraan daripada 58 tahun kepada 60 tahun, pemberian bonus dua bulan kepada penjawat awam dan pelaksanaan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (PROSPEK) bagi menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).

Omar berkata tuntutan ini hanya cadangan sahaja dan tertakluk kepada kemampuan kerajaan untuk meluluskannya. - BERNAMA


Monday, 3 October 2011

Bayi dicampak masuk longkang


Keadaan mayat bayi yang ditemui dalam longkang.


SELAYANG – Bayi sendiri diperlakukan bagaikan sampah apabila seorang gadis berusia 19 tahun tergamak mencampak bayi yang baru dilahirkan ke dalam longkang dari tingkat dua Flat Taman Selayang Segar 2, Selayang Baru di sini semalam.
Mayat bayi perempuan malang itu ditemui oleh seorang lelaki pada pukul 7 pagi yang kebetulan melalui kawasan itu.
Ibu bayi itu yang mendakwa panik sebaik melahirkan anak di dalam tandas bertindak mencampak bayinya ke dalam longkang menerusi tingkap.
Ketika ditemui, bayi yang dalam keadaan bogel dan mempunyai kesan cedera di kepala itu berada dalam keadaan tertiarap di dalam longkang berkenaan.
Bayi yang cukup sifat itu dipercayai baru dilahirkan kerana masih mempunyai tali pusat.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, susulan penemuan mayat bayi dalam keadaan menyayat hati itu, polis menahan seorang gadis berusia 19 tahun yang tinggal di flat tersebut.
Menurut beliau, gadis itu belum berkahwin dan polis mengesyaki dia mengandung angkara hubungan sulit dengan teman lelakinya.
“Suspek yang bekerja sebagai pelayan restoran itu mengaku melahirkan bayi berkenaan di dalam tandas rumahnya pada pukul 4 pagi ini (semalam).
“Suspek mendakwa ketika dilahirkan, bayi terbabit sudah tidak bernyawa menyebabkan dia membuang anaknya itu ke dalam longkang,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

sumber: Kosmo online

Pelajar ponteng setahun masih mahu ambil PMR hari ini


BALING 3 Okt. - Beberapa pelajar di sebuah sekolah menengah di daerah ini yang telah lama ponteng didapati datang semula ke sekolah hari ini semata-mata memastikan nama mereka tidak tercicir dan layak menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) esok.
Sumber sekolah itu memberitahu, kira-kira empat pelajar didapati telah ponteng dari sekolah selama setahun dan datang hanya untuk memastikan nama mereka tertera pada meja dan layak untuk menduduki peperiksaan itu.
"Meskipun layak kerana mematuhi prosedur peperiksaan, namun sikap sebegini tidak sepatutnya berlaku di kalangan pelajar," ujar sumber berkenaan kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.
Menurutnya, inilah yang selalu dilakukan oleh segelintir pelajar tetapi pihak sekolah tidak boleh menghalang mereka daripada mengambil peperiksaan.
Katanya, ibu bapa mesti bertanggungjawab memastikan anak mereka ke sekolah dan jangan pula menyalahkan pihak sekolah sekiranya anak mereka dihalang daripada menduduki peperiksaan.
"Walaupun beberapa surat tunjuk sebab telah dihantar kepada waris tetapi tidak ada perhatian dan kerjasama yang diberikan dan akhirnya guru dipersalahkan.
"Justeru itu, kerjasama daripada ibu bapa perlu demi masa depan anak mereka kerana pelbagai usaha dilakukan oleh guru dan sekolah untuk meningkatkan pelajar, malah sekolah tidak pernah menyisihkan mana-mana pelajar demi masa depan," tambahnya.

Belanjawan 2012 tangani kesulitan berpendapatan rendah


KETUA Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (kanan) bertanyakan soalan mengenai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen sementara, Kuala Lumpur, semalam. - Utusan/MOhd. Naim Aziz


KUALA LUMPUR 3 Okt. - Kerajaan bakal mengumumkan beberapa inisiatif di dalam Belanjawan 2012 pada Jumaat ini khusus untuk menangani kesulitan golongan berpendapatan rendah yang kini terpaksa berhadapan dengan cabaran persekitaran ekonomi cukup hebat.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, susulan inisiatif-inisiatif itu kerajaan akan mengekalkan momentum ke arah menjadikan Malaysia negara maju berpendapatan tinggi.
''Melalui bajet itu kerajaan juga komited untuk mengurangkan defisit fiskal negara dan kita akan menerangkannya secara terperinci. (Apa yang penting) Apa-apa program yang akan kita laksanakan adalah di bawah lingkungan kemampuan kerajaan," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Dr. Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) pada persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.
Dalam pada itu Perdana Menteri berkata, prestasi ekonomi negara terus berkembang walaupun berhadapan dengan ketidaktentuan pasaran negara-negara luar antaranya kelembapan pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat (AS) serta krisis hutang kerajaan negara Eropah.
''Sebagai negara perdagangan, persekitaran tidak menentu ini sudah tentu memberi kesan kepada ekonomi negara melalui hubungan kewangan dan pasaran kewangan.
''Namun keadaan ini dijangka hanya memberi kesan yang minimum memandangkan negara mempunyai kekuatan daya tahan, asas ekonomi yang mapan serta perancangan ekonomi yang kukuh," katanya lagi.
Mengenai prestasi ekonomi semasa beliau berkata, dalam tempoh separuh pertama 2011 ekonomi negara mencatatkan pertumbuhan 4.4 peratus dan angka itu dicatatkan dalam persekitaran yang mencabar terutama selepas berlakunya gempa bumi di Jepun.
''Namun begitu kerajaan jangka pertumbuhan ekonomi dalam separuh kedua adalah lebih baik melalui perbelanjaan dan permintaan domestik serta kecergasan aktiviti pelaburan. Kita jangka perbelanjaan pengguna terus mencatat pertumbuhan ekoran harga komoditi yang kekal tinggi dan prospek pekerjaan yang stabil,"
sumber: Metro Online

Najib doakan kejayaan para para calon PMR

KUALA LUMPUR 4 Okt. — Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam memberi kata-kata perangsang kepada para pelajar Tingkatan 3 yang akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR), bermula hari ini.
"Saya mengucapkan selamat menjalani peperiksaan PMR kepada semua pelajar, semoga saudara saudari akan berjaya,” katanya dalam kemaskini twitternya malam semalam.
Pada tahun ini, seramai 481,147 orang calon akan menduduki peperiksaan PMR di 3,521 pusat peperiksaan di seluruh negara pada 4,5,6,10 dan 11 Okt ini. — Bernama

Dulu buta huruf, kini dapat Ph.D


MOHAMAD MUZAMMIL menerima ciuman daripada kakaknya, Nor Kamariah selepas Istiadat Konvokesyen Universiti Malaya Ke-50 di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Biarpun tidak mampu menulis dan membaca ketika belajar di sekolah rendah suatu ketika dahulu namun, ia bukanlah penghalang kepada Dr. Mohd. Nawi Ismail untuk memperoleh ijazah doktor falsafah (Ph.D) dalam pengajian Usuluddin dan Pemikiran Islam di Universiti Malaya (UM) semalam.
Mohd. Nawi, 43, yang merupakan seorang pensyarah mengalami rabun mata dan cacat sebelah kaki sejak dilahirkan mengakui, dia adalah murid lemah ketika itu tetapi anak jati Pasir Puteh, Kelantan itu mula bangkit ketika berusia 15 tahun.
“Apabila melangkah ke sekolah menengah selepas menjalani pembedahan membuang selaput di mata, saya mula berusaha bersungguh-sungguh sehingga berjaya memperoleh Ph.D hari ini (semalam).
“Kejayaan ini juga disebabkan oleh sistem pendidikan negara yang baik di samping berkat sokongan keluarga dan Universiti Malaya sendiri,” katanya selepas istiadat konvokesyen ke-50 universiti itu di sini semalam.
Sementara itu, penerima Ph.D daripada Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Mohamad Muzammil Mohamad Noor, 38, pula berkata, dia merupakan graduan Ph.D berkerusi roda pertama yang lulus daripada fakulti tersebut.

Lengan murid lebam dicubit ustazah Kelantan

ROSMAWATI (kiri) melihat kesan lebam pada lengan Sarifah Amirah akibat dicubit seorang ustazah di Kota Bharu semalam.



KOTA BHARU – Gara-gara membelek kamus bergambar dalam kelas mata pelajaran agama, seorang murid tahun dua sebuah sekolah dekat sini dikatakan dicubit sehingga lebam pada lengan kanan oleh seorang ustazah kelmarin.
Mangsa, Sarifah Amirah Muhammad Khairuddin, 8, memberitahu, kejadian berlaku ketika kelas Agama Islam kira-kira pukul 10.15 pagi.
Menurutnya, ustazah berkenaan telah memberi dua latihan kepada murid-murid untuk disiapkan di dalam kelas.
“Selepas menyudahkan satu latihan, saya membelek kamus bergambar tetapi ustazah telah memarahi saya kerana tidak membuat latihan yang diberikan. Dia merampas kamus tersebut.
“Dia mencubit lengan kanan saya dan kepala saya ditonyoh sebelum hidung ditarik menyebabkan saya menangis kerana sakit dan malu dengan rakan-rakan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tok Jaafar di sini semalam.
Sementara itu, ibu mangsa, Rosmawati Shaari, 32, berkata, dia menyedari kejadian tersebut selepas anaknya pulang dari sekolah kira-kira pukul 1.30 petang.
Jelasnya, abang iparnya, Muhammad Faisal Abdullah, 37, yang mengambil Sarifah Amirah memberitahu anaknya menangis kerana dicubit oleh ustazah.

sumber: Kosmo Online

UNTUK APA KAH INI?

Surat Siaran Pengumpulan Data Pegawai Perkhidmatan Siswazah (PPPS) Gred DG41 dan DG44 Yang Telah Berkhidmat Selama 8, 9 dan 10 tahun Pada tahun 2012 Di KPM

Lain yang di tunggu lain yang keluar, tanya kat Ketua kerani kena isi juga.. macam malas nak isi terlalu banyak dokumen yang di minta. Usaha tangga kejayaan , terpaksalah isi juga.....harap-harap tahun depan adalah hasilnya untuk aku menerima time based dg44... Insya Allah... dah genap 10 tahun....

Friday, 30 September 2011

Pekerja muda tak pandai urus wang

ekerja muda tak pandai urus wang
Oleh Muhd Amirul Faiz Ahmad
amifaiz@bharian.com.my
 

Ghairah tukar cara hidup punca boros berbelanja


KUALA LUMPUR: Kajian menunjukkan 77 peratus pekerja muda berumur antara 18 hingga 40 tahun mengakui tidak mampu menguruskan urusan kewangan peribadi sekali gus dikhuatiri boleh menyebabkan pertambahan jumlah golongan muda yang muflis di negara ini.
Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Marimuthu Nadason, berkata pendidikan kewangan seharusnya ditekankan dalam diri golongan berkenaan bagi mengelak mereka berhadapan dengan masalah hutang serius di samping kurang kemampuan merangka pelan perbelanjaan bulanan yang efektif.
Golongan muda pada awal pekerjaan selalunya merancang membeli kereta tanpa memikirkan hutang yang ditanggung berserta faedah dalam jangka masa panjang, ditambah pula kos untuk petrol, tol, serta penyelenggaraan, ini adalah salah satu contoh paling dominan yang membelenggu golongan ini. -Datuk Marimuthu Nadason,Presiden FOMCA
“Statistik yang dikeluarkan oleh Pusat penyelidikan dan Sumber Pengguna (CRRC) ini jika tidak dibendung bakal mengundang masalah berangkai lain seperti tiada tabungan masa depan untuk kecemasan, penyalahgunaan kad kredit serta perbelanjaan melebihi pendapatan.

“Golongan muda pada awal pekerjaan selalunya merancang membeli kereta tanpa memikirkan hutang yang ditanggung berserta faedah dalam jangka masa panjang, ditambah pula kos untuk petrol, tol, serta penyelenggaraan, ini adalah salah satu contoh paling dominan yang membelenggu golongan ini,” katanya kepada pemberita di Perpustakaan Negara, di sini, semalam.

Sehubungan itu, FOMCA melancarkan Bulan Kewangan Berhemat dan Persidangan Perkhidmatan Kewangan dan Pengguna yang dilaksanakan setiap tahun dengan objektifnya memberi penekanan serta galakan kepada pengguna mengemukakan pelbagai isu dan aduan terhadap sektor perbankan.

“Semua pengguna hendaklah mempunyai pengetahuan dalam berurusan dengan pihak perbankan terutama bagi mengelakkan mereka terjebak dalam kekeliruan berkenaan produk kewangan serta perkhidmatan sesetengah bank yang kadang kala menindas golongan pengguna secara terang-terangan,” katanya.
Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Abu Hassan Alshari Yahya, berkata golongan muda yang bekerja seharusnya tidak terlalu ghairah menukar cara hidup walaupun pendapatan bulanan adalah tinggi dan mula memperuntukkan 10 peratus daripada gaji bulanan untuk di simpan khususnya semasa kecemasan.

“Kalau kita menyimpan sehari RM5 sekalipun tidak mengapa kerana dalam jangka masa 25 tahun hasilnya pasti berganda, jangan terlalu memandang kepada berapa banyak wang perlu disimpan bulanan tetapi sikap menyimpan itu wajib berterusan,” katanya yang turut merasmikan program sehari itu.

Sumber: Berita Harian Online

polis lebih stres berbanding guru

olis lebih stres berbanding guru
Oleh Mohd Nasaruddin Parzi dan Muhd Amirul Faiz Ahmad

2011/09/27

pix_gal0
Kerap bertugas luar waktu pejabat punca ramai anggota alami tekanan

KUALA LUMPUR: Lambakan beban kerja dan kerap mendapat tugasan di luar waktu pejabat atau on call menyebabkan ramai anggota polis mengalami tekanan atau stres, berbanding penjawat awam di sektor lain, iaitu doktor, jururawat, guru serta bomba.

Lambakan beban kerja termasuk kerja lebih masa yang perlu mereka lakukan kerana menyertai pelbagai operasi dan serbuan yang kebiasaannya dilakukan di luar waktu pejabat, iaitu antara jam 5 petang sehingga 6 pagi.
Hasil kaji selidik Jabatan Kesihatan Masyarakat Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) juga mendapati responden merasai tekanan apabila dihantar ke sesuatu lokasi untuk mengawal keselamatan dan ketenteraman serta menyertai pasukan pengaman di luar negara atau sering diarahkan bertugas ketika cuti umum, termasuk musim perayaan.
Kajian pada tahun 2007 hingga 2009 itu mendapati 53.7 peratus daripada 453 sampel kajian di enam balai polis di Wilayah Persekutuan, dipercayai mengalami stres di tempat kerja. Angka itu menunjukkan polis berada di kedudukan teratas mengatasi enam organisasi lain, iaitu bomba (47.3 peratus), guru (45.8 peratus), jururawat (42.3 peratus) serta doktor (40.7 peratus).

Hasil kajian juga menunjukkan 61.1 peratus anggota polis berpangkat sarjan ke atas mengalami kadar stres lebih tinggi berbanding anggota pangkat rendah, iaitu koperal dan konstabel dengan peratusan masing-masing 56 peratus dan 51.3 peratus.

Pakar Kriminologi, Datuk Akhbar Satar yang juga penganalisis jenayah, berkata stres yang dihadapi anggota polis berpunca daripada tiga sebab utama, iaitu profesion kepolisan, peraturan atau polisi dalam organisasi serta masalah individu.

Bekerja tanpa ketentuan masa atau 24 jam sehari dengan panggilan on call pada bila-bila masa, selain perlu mengikut arahan pegawai lebih tinggi boleh mengganggu kesihatan dan kehidupan anggota polis. Malah, sesetengah kes yang disiasat seperti kes bunuh atau yang membabitkan golongan berpengaruh ada kalanya memberikan tekanan terutama tahap kerisauan yang harus diterima serta risiko ancaman terhadap diri dan keluarga, katanya.
Akhbar berkata, anggota polis yang mengalami stres boleh menghadapi masalah sakit jiwa berpanjangan dan mengakibatkan banyak perkara tidak diingini berlaku, termasuk pembunuhan sesama rakan atau bunuh diri serta salah guna kuasa sehingga menyebabkan nyawa orang lain terancam.

Malah, dikhuatiri, jika tahap tekanan yang dihadapi begitu kritikal, senjata yang dimiliki digunakan sebagai alat untuk melakukan ugutan atau sebarang aktiviti jenayah termasuk rasuah, katanya.

Namun, katanya, stres dalam kerjaya kepolisan juga boleh berlaku kerana mereka sering dilabel sebagai perasuah dan prasangka negatif masyarakat terhadap mereka.

Sedangkan mereka menjalankan tugas, tetapi tuduhan sesetengah pihak kononnya pasukan polis korup sama sekali tidak berasas kerana jumlah yang terbabit adalah kecil. Di Malaysia, masyarakat jarang memuji polis, sedangkan merekalah yang menjaga keselamatan sehingga kita selesa untuk bergerak ke mana-mana. Jika dibandingkan di Amerika Syarikat, ia tidak sama seperti apa pasukan polis kita nikmati di negara ini.

Walaupun tidak dinafikan masih ada jenayah kecil berlaku di negara ini, keseluruhannya masih terkawal, mungkin disebabkan banyak rondaan polis di kebanyakan lokasi, termasuk yang menjadi tumpuan penjenayah, katanya yang pernah menginap dua tahun di Detroid, Amerika Syarikat, iaitu bandar yang mempunyai kadar jenayah tertinggi di negara itu.
SUMBER: Berita Harian Online
P/S: Tidak pasti semua kerja mengundang stress.. cara sahaja yang berbeza..

Dua pelajar buta penerima biasiswa Yayasan Hong Leong

Dua pelajar buta penerima biasiswa Yayasan Hong Leong

 KUALA LUMPUR 30 Sept. - Dua pelajar buta adalah antara penerima biasiswa Yayasan Hong Leong di sini hari ini.

Mereka ialah Mohd. Aziz Abidin yang sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang Kesusasteraan di Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang dan Alfa Nur Aini Erman Efendi yang sedang belajar di Universiti Malaya dalam bidang Antropologi dan Sosiologi.
"Saya teruja dengan pemberian biasiswa ini dan akan belajar bersungguh-sungguh kerana selepas ini saya mahu menjadi guru atau melanjutkan pelajaran pada peringkat Sarjana,” kata Mohd. Aziz selepas menerima biasiswa tersebut.
Alfa Nur Aini berkata, biasiswa berkenaan sememang ditunggu-tunggunya. - Bernama

Sumber: Utusan Online
p/s: Tahniah kepada bekas pelajar saya yang berjaya mendapat biasiswa  ini. Semoga ianya dimanfaatkan sepenuhnya sepanjang 3 tahun di USM kelak

Tiada garis panduan pelajar lemah dilarang duduki peperiksaan

Tiada garis panduan pelajar lemah dilarang duduki peperiksaan

KUALA LUMPUR 30 Sept. - Kementerian Pelajaran tidak pernah mengeluarkan sebarang garis panduan atau arahan kepada Jabatan Pelajaran Negeri untuk melarang pelajar yang dianggap lemah daripada menduduki peperiksaan bagi mengelak prestasi sekolah terjejas. Timbalan Menterinya Datuk Dr Wee Ka Siong berkata, menjadi tanggungjawab semua warga pendidik di setiap sekolah untuk memastikan pelajar dapat mencapai keputusan yang terbaik.
Beliau berkata pihak yang melarang pelajar daripada menduduki peperiksaan tidak akan terlepas daripada tindakan kerana kementerian akan menjalankan siasatan secara terperinci.
"Jangan cari helah, pelajar itu pelajar ini tidak boleh ambil peperiksaan, kerana siasatan kita merangkumi temubual dengan mangsa atau pelajar tersebut dan apabila dijalankan secara rapi, akhirnya akan terbongkar dan kita akan perolehi rumusannya,” katanya. - Bernama

Saturday, 24 September 2011

video
seorang lagi anak didikku yang minat menyanyi dan sering di panggil untuk membuat persembahan..

maaf jangan pusingkan kepala anda untuk menonton video ini. Ini kerana video ini dirakam sebegitu oleh pelajar khas saya sendiri...
video
bekas anak didikku yang masih  giat membuat persembahan walaupun dah meninggalkan alam persekolahan.  Inilah kelebihan yang ada pada dirinya... semoga ada berminat untuk merakamkan lagu untuknya...

Bonus ikut kemampuan: Najib

 

 TANJUNG TUALANG: Pemberian bonus dan kenaikan gaji kepada kira-kira 1.2 juta kakitangan awam masih menjadi teka-teki apabila Datuk Seri Najib Razak, semalam enggan mengesahkan atau menafikan kesediaan kerajaan berbuat demikian dalam Bajet 2012.

Sebaliknya, Perdana Menteri berkata sebarang keputusan pemberian bonus dan kenaikan gaji bergantung kepada kemampuan kerajaan.
Saya punya pendirian, apa-apa yang akan diumumkan dalam bajet tidak akan dibocorkan lebih awal lagi. Kalau kita mampu (berikan bonus dan kenaikan gaji), kita buat, kalau kita tak mampu kita tak buat, katanya selepas membuat tinjauan mesra dan merasmikan Karnival 1Malaysia Tanjung Tualang di sini, sempena lawatan turun padang sehari ke Perak, semalam.
Hadir sama isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan isteri, Datin Seri Saripah Zulkifli, beberapa Menteri Kabinet serta Timbalan Menteri Dalam Negeri yang juga Ahli Parlimen Kampar, Datuk Lee Chee Leong.

Perdana Menteri ditanya sama ada kerajaan berada dalam kedudukan berkemampuan untuk memberikan bonus dan kenaikan gaji dan elaun seperti diperkatakan beberapa pihak.

Semalam, akhbar ini melaporkan kakitangan sektor awam dijangka sekali lagi menikmati kenaikan gaji tahun ini, dan kemungkinan perkara itu antara berita baik yang akan diumumkan Najib dalam Bajet 2012 di Dewan Rakyat pada 7 Oktober ini.

Ditanya pula sama ada bajet kali ini akan memberi banyak kejutan, Najib berkata: Saya tidak tahu, tunggulah dulu, saya gemar membuat kejutan, katanya.
Perdana Menteri bagaimanapun menegaskan kerajaan melalui bajet berkenaan akan memberi tumpuan mengukuhkan permintaan dalaman berikutan persekitaran luaran yang lemah dan tidak menentu.

Kita perlu bersandar kepada permintaan dalaman, jadi bajet ini mesti merangsangkan pelaburan dan mesti membawa kepada keyakinan pengguna untuk terus belanja dengan secara berhemah supaya ekonomi domestik atau dalaman kita ini terus berpaksi kepada permintaan yang kukuh sama ada dari segi pelaburan mahupun dari segi penggunaan.

Keduanya, kita telah menetapkan NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) untuk memerangi kenaikan harga dan kos hidup rakyat, jadi kita tengah tengok bagaimana kita boleh bantu melindungi rakyat daripada kesan negatif,

sumber: Berita harian Online

p/s: Bersyukur dengan apa yang diperolehi pada hari ini

Satelit AS jatuh ke bumi

mi

GAMBAR UARS yang sempat dirakamkan di ruang udara Belanda pada 18 Jun 2010.


WASHINGTON - Sebuah satelit tamat tempoh seberat enam metrik tan milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) berkecai semasa memasuki atmosfera bumi pagi semalam dengan serpihan-serpihannya jatuh bertaburan di rantau Lautan Pasifik.
Pusat Operasi Bersama Angkasa Lepas AS dan NASA dalam satu kenyataan memberitahu, serpihan-serpihan satelit sebesar sebuah bas itu tidak semestinya menjunam ke dalam laut tetapi mengesahkan ia jatuh dalam kawasan seluas 800 kilometer persegi di rantau Pasifik.
Setakat berita ini ditulis, pihak berkuasa belum ada mengenal pasti lokasi yang tepat tempat serpihan-serpihan tersebut jatuh.

GAMBAR satelit UARS yang dikeluarkan oleh NASA selepas ia jatuh ke bumi kelmarin. - AFP


Menurut kedua-dua agensi AS itu, satelit sepanjang 11 meter itu jatuh antara pukul 1.23 petang (5.09 petang semalam waktu Malaysia).
Semasa menembusi atmosfera bumi, ia berkecai kepada lebih 100 kepingan tetapi cuma sekitar 26 kepingan logam berat dengan serpihan terbesar seberat 135 kilogram dijangka menjunam ke bumi.
NASA meramalkan kelajuan serpihan satelit itu apabila memasuki ruang udara ialah kira-kira 109 meter sesaat.
NASA sebelum ini meramalkan satelit yang dikenali sebagai Satelit Penyelidikan Atmosfera Amerika Syarikat (UARS) itu jatuh ke bumi seawal Khamis lalu.


sumber:kosmo online


Wednesday, 21 September 2011

Jenayah pelajar sekolah membimbangkan

TEMERLOH — Jenayah kekerasan dan harta benda membabitkan pelajar sekolah di negara ini dilihat masih membimbangkan sekalipun berlaku penurunan kes berbanding tahun sebelum ini.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini sebanyak 741 kes dicatat bagi kes jenayah kekerasan dan harta benda membabitkan pelajar sekolah.

"Dari Januari hingga Jun 2010, sebanyak 761 kes melibatkan pelajar sekolah dalam jenayah kekerasan dan harta benda dan kes itu menurun 2.6 peratus (741 kes) bagi tempoh yang sama tahun ini,” katanya kepada pemberita selepas melawat Ibu Pejabat Polis Daerah Temerloh, hari ini.
Beliau berkata, bagi kes jenayah kekerasan dan harta benda yang dilakukan remaja yang tidak bersekolah pula ialah sebanyak 1,142 kes dilapor bagi tempoh Januari hingga Jun 2010 dan ia meningkat kepada 1,420 kes bagi tempoh yang sama tahun ini.

Lam Thye berkata, semua pihak terutama ibu bapa perlu memainkan peranan bersama-sama menangani masalah itu. — Bernama

mindaku mahu menulis

Lamanya aku tak menulis kat entry ni. Agak sibuk juga aku selepas hari raya. Banyak aktiviti yang kena buat. Buka sekolah, selepas hari raya hari keluarga pendidikan khas, pas tu Jamuan hari raya Asrama. selepas tu mesyuarat KSSR buku teks KAIMAL di Kuala Lumpur. punyalah aku sibuk.. sampai pening kepala dibuatnya.
Balik ja dari KL, kerja dah menanti translate jawapan pelajar yang berjela-jela panjangnya.. dah tanggungjawab aku malam aku sampai, malam itu juga aku ke bilik guru ambil jawapan pelajar nak translate dengan sasaran kerja siap dalam tempoh sehari.
Alhamdulillah siap juga akhirnya, belum habis lagi tu datang lagi soalan percubaan SPM sejarah dan BM.. dah lah tu soalan BM nak kena buat serentak esuknya, aku punyalah gelabah nasib baik dah siap emboss dapatalh dijalankan serentak selaras. hari ini kerja aku nak menyiapakan terjemahan jawapan. Macam-macam jawapan yang diberikan. No komen nanti minggu depan kena komen lah pelajar ku ni.. banyak betul kesalahan berulang. Bukan tak pernah di ajar. Mungkin lupa.akhirnya tak sampai 24 jam kerja aku siap esuk nak bagi cikggu Miriani untuk key in markah mereka.


Dalam kesibukan aku minggu ni ada dua perkara penting yang aku buat. perkara paling penting aku seolah2 menggantikan tempat PK pendidikan khas sebab dia tak da pergi mesyuarat Buku Teks. segala-galanya di bahu aku terpikul.Satu bebanan bila aku di minta membuat surat...pening aku dibuatnya mengalahkan urusan rasmi kerajaan, minggu ni juga aku cuba membantu bekas pelajar ku untuk rayuan ke IPTA. kasihan sungguh aku kat dia, mana tidaknya apa silapnya sehingga dia tak dapat berjaya ke IPTA sedangkan dia mendapat keputusan yang baik sedang ada yang mendapat keputusan yang teruk pun boleh berjaya ke IPTA. Mustahilkan jadi aku memberanikan diri untuk meminta bantuan dan sokongan dengan Menteri Pengajian Tinggi melalui Emel.
Alhamdullilah ada rspon daripada Encik Sarfarizal (kalau aku tak silaplah) pegawai dari Pejabat Menteri pengajian Tinggi. Terimakasih banyak ya encik. Semoga pelajar saya ini akan berjaya Insyaa Allah..


Dan minggu ini aku berharap segala tugasan yang aku laksanakan dapat ku lakukan dengan baik.

Tuesday, 6 September 2011

USM tingkat kemudahan OKU

GEORGE TOWN - Universiti Sains Malaysia (USM) membelanjakan lebih RM2 juta sejak lima tahun lepas bagi menambah baik kemudahan untuk pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) yang menuntut di universiti itu.

Naib Canselornya, Profesor Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak berkata, semua bangunan baru terutama pusat pengajian di USM telah dilengkapi kemudahan untuk pelajar OKU.

"USM mahu menjadi sebuah universiti yang mesra OKU dan antara kemudahan yang disediakan ialah laluan khas, peralatan khas untuk pembelajaran, bantuan kerusi roda dan kenderaan khas untuk membawa pelajar OKU ke pusat pengajian ,” katanya kepada pada sidang akhbar Sambutan Pelajar Baru USM Sidang Akademik 2011/2012 di sini hari ini.

Katanya, sebanyak 3,883 orang termasuk pelajar antarabangsa dari Indonesia, Bangladesh, Turki, Arab Saudi dan China dijadual mendaftar diri bagi pengajian ijazah pertama di USM tahun ini.

Sementara itu, seorang pelajar cacat penglihatan Mohamad Aziz Abidin, 21, berkata, beliau teruja dapat menjadi pelajar USM selepas seorang rakan senasib dengannya menceritakan universiti itu menyediakan kemudahan untuk golongan seperti mereka.

"Rakan saya yang turut cacat penglihatan menyambung pelajaran di USM sejak tahun lepas dan dia selalu bercerita tentang kemudahan untuk golongan OKU di universiti ini,” katanya.

Mohamad Aziz berkata, sebagai anak sulung, beliau bercita-cita memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan dan mendapat pekerjaan yang baik bagi membantu keluarga. - Bernama

Thursday, 25 August 2011

Dana kebajikan RM1.4 bilion

PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebanyak RM1.4 bilion diperuntukkan bagi membantu kira-kira 500,000 penerima bantuan kebajikan masyarakat melalui Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA).

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, bantuan yang akan diberikan pada setiap bulan itu bagi membantu kumpulan sasar yang antaranya terdiri daripada warga emas, orang kelainan upaya (OKU), ibu tunggal termasuk balu askar dan polis.

Katanya, langkah itu bagi memastikan golongan tersebut tidak terus berada dalam keadaan terpinggir dan terbiar dalam masyarakat.

"Dalam kemelut ekonomi dunia, kita lihat ada ekonomi negara tertentu yang bukan sahaja tidak menentu tetapi menguncup, ada juga negara yang pencen orang bersara terpaksa dipotong dan bantuan kebajikan terpaksa dikurangkan.

"Tetapi alhamdulillah di Malaysia bukan sahaja kita dapat meneruskan program ini malah dapat menambah lagi jumlah peruntukan untuk rakyat dan mereka yang amat memerlukan," katanya ketika melancarkan program tersebut di pejabatnya di sini semalam.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Peruntukan itu merangkumi bantuan untuk golongan kanak-kanak sebanyak RM290 juta, orang kurang upaya (RM332 juta), warga emas (RM455 juta) dan membiayai program-program kemasyarakatan di peringkat komuniti (RM303 juta).

Di bawah program itu juga, satu kategori baharu bantuan kewangan diperkenalkan bagi balu anggota tentera dan polis yang layak melibatkan peruntukan sebanyak RM4.1 juta.

- Bernama

Wednesday, 24 August 2011

Boleh tangguh bayar yuran

PUTRAJAYA 22 Ogos – Seramai 41,267 pelajar baru yang bakal mendaftar di institut pengajian tinggi awam (IPTA) sesi akademik 2011/ 2012 bermula 3 September ini boleh menarik nafas lega apabila mereka tidak perlu membayar yuran semasa sesi pendaftaran.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed khaled Nordin berkata, yuran pendaftaran itu hanya akan ditolak daripada pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang dipohon pelajar sebaik sahaja pinjaman mereka diluluskan.

Katanya, langkah itu sebagai meringankan beban mereka terutama golongan berpendapatan rendah sekiranya terpaksa mengumpul wang atau berhutang semata-mata untuk tujuan itu.

“Pelajar tidak perlu fikir untuk membawa wang semasa sesi pendaftaran nanti. Walaupun surat tawaran ada menyatakan kos yuran pendaftaran yang perlu dibayar, tetapi mereka tidak perlu ambil kira semua itu dan boleh pergi daftar tanpa perlu bayar apa-apa.

“Jadi tidak ada sebab mereka tidak mahu pergi universiti kerana tidak ada duit. Ini satu berita baik untuk mereka,” katanya kepada Utusan Malaysia dalam satu sesi temu bual khas di pejabatnya, di sini hari ini.

Dalam pada itu, Mohamed Khaled berkata, PTPTN menyediakan pinjaman berjumlah RM4 bilion kepada kira-kira 206,938 pemohon pinjaman pada tahun ini.

Daripada jumlah itu, katanya, sebanyak RM53.4 juta diperuntukkan sebagai Wang Pendahuluan Pembiayaan (WPP) kepada seramai 35,664 pelajar yang layak berjumlah RM1,500 setiap orang.

“Semua pelajar layak membuat pinjaman PTPTN. Bagaimanapun, WPP itu hanya ditawarkan kepada mereka daripada keluarga berpendapatan kurang RM4,000 dan belum pernah mendapat pembiayaan PTPTN.

“Namun, mereka yang lain turut mendapat manfaat apabila mereka boleh menangguhkan yuran semester pertama melalui pemotongan pinjaman PTPTN,” katanya.

Tambah Mohamed Khaled, PTPTN telah meluluskan pembiayaan kepada 1.8 juta pelajar sehingga tamat pengajian mereka berjumlah RM39.87 bilion setakat 31 Julai lalu.

“Pada 2010 sahaja, PTPTN membelanjakan RM3.86 bilion kepada 188,000 pelajar.

“Keperluan menampung kos pengajian tingi meningkat setiap tahun. Bagaimanapun, kerajaan sentiasa berusaha memastikan keperluan kewangan pelajar dapat ditampung melalui bentuk pinjaman,” katanya.

SUMBER : UTUSAN MALAYSIA