Friday 9 August 2013

jamuan hari raya

Apabila berkunjung ke rumah sanak saudara, ada benda yang aku mungkin orang lain yang tak suka manis tak suka iaitu air manis yang bergas. Inilah paling ringkas yang dihidangkan kepada tetamu yang datang beraya. Bukan tak suka tapi kandungan dalam air minuman tersebut mengandungi gula yang banyak. Tak hairanlah jika ada kencingmanis selepas hari raya nanti. Aku memang tak suka minum air bergas kerana kemanisannya yang melampau.. lidah ku dah sebati dengan air kurang manis. Sedangkan teh pun aku lebih suka tanpa gula sebab aku dah biasa. Mungkin itu sebabnya penurunan berat badan ku nampak pada puasa kerana aku memang tak makan benda benda manis. Di rumah pun aku berbelanja sebulan gula hnya sekilo sebulan.
Berbalkk kepada jamuan hari raya, biasanya aku tidak berani nak minum aku bagi kepada anak anak saudara yanb mungkin kehausan. Kalau tuan rumah memanb aku kenal sangat aku minta air putih kalau tak pun aku biarlahkan haus tetapi dalam kereta aku akan minum sebab aku dan bawa bekalan air kosong.
Mungkin ramai yang beranggapan bahawa mereka lebih suka cepat menghidangkan air minuman dengan air bergas. Tidak salah, tapi tengoklah keadaan sekiranya tetamu tu yang sakit ada kencing manis terutama orang orang tua kita sediakan lah minuman kurang manis yang dibuat sendiri.biarlah orang kata tak manis tetapi yang penting sihat dan tetamu kita pun sihat..
P/s lebih suka menghidangkan air mineral untuk tetamu..