Tuesday 6 August 2013

ketabahan hidup membawa kejayaan


Kisah menyayat hati. Sebak rasanya mendengar cerita anak ini yang aku baru aku kenal.. kisahnya mungkin biasa tapi kehidupannya cukup bermakna. Kemiskinan tidak pernah menghalang untuk dia mencapai keputusan cemerlang. Mendapat 8A dalam SPM cukup membanggakan saya. Kemana haluan kata ku. Rupanya baru sebulan mendaftar sebagai guru pelatih di IPGA. Syukur alhamdulillah. Bidang apa? Rupanya pendidikan khas.ada sebab kenapa memilih bidang ini. Sebelum ini belajar di tingkatan enam, apabila mendapat tawaran dari ipga satu kegembiraan buat dirinya apatahlah sebagai anak sulung ingin mengubah nasib diri. Blog ku menjadi medan persediaan untuk dia temuduga. Alhamdulillah berjaya.ayah dan ibu merupakan kurang upaya cacat penglihatan dan hanya mendapat bantuan kebajikan masyarakat dan sebagai tukang urut. Katanya dialah yang membawa ibu bapa ke tempat kerja sebagai tukang urut. Dengan duit tukang urut itu dia membeli buku SPM walaupun tidak mahu meminta kerana bimbang ketiadaan duit membeli makanan untuk adik adiknya.
Bagi ku kalau lah pelajar asramaku ada kesedaran seperti anak ini, sudah tentu mereka semua cemerlang dan mahu mengubah nasib ibu bapa mereka yang miskin
P/s doa ku semoga berjaya dan keluar menjadi guru yang berdedikasi dan dapat mengubah nasib ibu bapa kamu..tahniah dik semangat kamu amat kental.