Tuesday 6 August 2013

pesanan buat mereka

Kadang kala saya terlalu sedih melihat sikap pelajar yang masih belasan tahun hari ini. Pengalaman mengajar saya betapa didikan ibu bapa mungkin salah satu punca pelajar bermasalah khususnya dalam soal bercinta di usia muda. Banyak pengalaman yang saya lalui akibat masalah percintaan di usia muda ini yang akhirnya tiada kesudahan dan hanya menyeronokkan mereka sahaja. Pernah saya tertangkap telefon bimbit seorang pelajar, kadang kala malu nak baca, sms yang kadang kala seperti suami isteri sudah, ke mana lah iman dan budi pekerti anak anak ini ya. Saya pernah memanggil seorang pelajar perempuan dan bertanya di depan ibunya sendiri sama ada dia suka dengan pelajar lelaki ini. Jawapan yang diberikan ialah suka.terkedu ibu dia sendiri melihat saya tergamam.itu belum lagi yang mengugut nak membunuh diri, nak lari dari rumah, bercakap mencarut selepas hubungan mereka bermasalah..mereka mudah melafazkan kata cinta dan sayang kepada pasangan mereka yang belum ada apa ikatan dan berjanji lagi sehingga akhir hayat.
Pada pandangan saya sikap ini datang dari diri sendiri kerana kesukaan dan keseronokan apabila bercouple  malangnya usia masih muda remaja. Ibu bapa masih lagi menanggung beban. Kasihani lah ibu bapa kamu bukan tangisan kerana malu mereka mahu tetapi tangisan kejayaan yang mereka mahu lihat.. berubahlah demi masa depan, percayalah satu hari nanti kamu akan berasa menyesal kerana sikap kamu sendiri dan pengalaman saya sendiri tidak pernah melihat kejayaan cemerlang pada pelajar yang bercouple tetapi tanyalah mereka yang tidak bercouple sentiasa cemerlang kerana mereka tidak pernah memikirkan diri orang lain berbanding diri mereka sendiri untuk berjaya dan tidak pernah membuang masa untuk bergayut, bersms dan berangan angan kosong sehingga melalaikan pelajaran dan pasangan bercouple ini akhirnya hanyut dan kecewa dengan keputusan mereka dan akhirnya menyesal...sejauh mana hebatnya dalam pelajaran kita jika diri dah dibelengguperasaan  cinta ketika belajar percayalah  akhirnya akan kecundang barulah rasa menyesal..pengalamanyang saya lihat sendiri banyak keburukan berbanding kebaikan walaupun dia sehebat mana pun dalam pelajaran..
P/s sekadar memberi nasihat kerana nasihat tu amat berguna.teringat zaman belajar dahulu, saya lebih suka berkawan dengan sesiapa pun kerana teringat pesanan ibu belajar bersungguh2 kerana dengan pelajaran akan mengubah nasib kita agar satu hari nanti orang  akan pandang kamu sebagai anak  penjual kuih yang berjaya.