Thursday 28 July 2011

impian aku jika ada masa terluang

satu aktiviti yang paling aku minat  dan aku harap akan menjadi menjelang bulan ramadhan ni ialah aku nak MASAK hehehe. Nak masak apa.., jeng... jeng kat bawah ni resepi nya... aku ni tak lah terror nak masak tapi boleh lah... pernah aku  buat mi goreng ala perisa aku sendiri..  ramainya yang suka suki kat masakan aku ni terutama pelajar ku sendiri.kembang kempis kembang aku sendiri.. tapi  sebenarnya aku main cecampak ja bahan kat dalam  kuali tu. nasib baik tak tercampak susu dan garpu hehehe...

ni lah resepi aku nak masak


                                                           Resepi Puding Roti Berkaramel

bahan-bahan :

Karamel :

1/4 cawan gula pasir
1/4 cawan air panas

Cara-cara : Hanguskan gula sehingga keperangan dan masukkan air panas. Kacau segera supaya tidak berketul. Kemudian ratakan pada loyang/bekas yang besesuaian. Sejukkan seketika.

Puding :

3 keping roti sandwic (disiat-siat)
1 1/2 cawan susu cair
1/2 cawan air suam
1/4 cawan susu pekat (kalau nak manis lagi bolehlah tambah)
1 sk esen vanilla
3 biji telur (dikacau perlahan dan jangan sampai berbuih sekiranya ingin memiliki kulit yang licin dan gebu)

Cara-cara : Blend semua bahan ( kecuali telur) sehingga sebati. Kemudian disatukan dengan telur. Kacau perlahan-lahan. Kemudian tapiskan. Tuangkan ke dalam karamel tadi. Sediakan loyang/bekas yang agak besar dan berisi air panas. Kemudian letak loyang puding tadi di tengah-tengahnya. Bakar dengan suhu 160C selama 50 minit atau sehingga masak keperangan. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan. Hidangkan sebagai pelengkap makan makan siang/malam anda.

semoga aku berjaya membuat puding ni pada bulan ramadan nanti. Insya Allah..
sumber:  terima   kasih kepada  http://dayangjack.blogspot.com/2011/03/puding-roti-berkaramel.html#ixzz1TPxZtdtT  atas share resepi ini...

No comments:

Post a Comment