Friday 29 July 2011

MyKad struktur baru Januari

KUALA LUMPUR 29 Julai - Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan dokumen pengenalan diri (MyKad) dengan struktur baru bermula Januari nanti.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, MyKad baru itu akan dilengkapi dengan kelebihan dari sudut fizikal iaitu diperbuat daripada bahan polikarbonat yang lebih tahan lasak.

"Selain itu, MyKad baru ini juga menggunakan teknologi turisan laser pada permukaan kad serta menggunakan cip baru yang telah diuji kualiti ketahanan di Sirim dan makmal semikonduktor yang diiktiraf," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Hishamuddin menambah, pengeluaran MyKad baru itu diyakini mampu menyelesaikan masalah berkaitan kualiti dan ketahanan MyKad terutama kualiti cip yang sering dipertikaikan kebelakangan ini.

Dengan pengeluaran MyKad baru itu juga, kata beliau, ia dapat memudahkan lagi urusan harian orang ramai menerusi kad tersebut selain dapat mengekang pemalsuan MyKad.

"Dengan kata lain, MyKad dengan struktur baru ini lebih berkualiti dan menepati ciri-ciri keselamatan, sesuai dengan peredaran waktu, keadaan dan cabaran pada masa depan," katanya.

sumber: Utusan Melayu
 
p/s:Hajat hati  nak tukar yang baru, tapi tunggu tahun depanlah selagi masih boleh diguna

No comments:

Post a Comment