Saturday 28 January 2012

skim saraan 1Malaysia



KUALA LUMPUR - Sebanyak 100,000 isi rumah yang berpendapatan di bawah RM3,000 di seluruh negara berpeluang untuk membuat pelaburan melalui Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (Sara 1M) yang akan dibuka mulai Isnin ini. Golongan tersebut boleh membuat pelaburan dengan membuat pinjaman sehingga RM5,000 melalui empat buah bank yang dilantik iaitu Maybank, CIMB, RHB dan Bank Simpanan Nasional (BSN).
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata, skim tersebut tidak boleh dianggap sebagai skim cepat kaya namun, ia dilihat langkah terbaik mendidik mereka yang berpendapatan RM3,000 ke bawah untuk melabur demi masa depan.
Menurut beliau, Sara 1M tidak membebankan pelabur kerana mereka boleh membuat pinjaman di bank-bank terpilih tanpa perlu membayar faedah untuk tempoh lima tahun pinjaman berkenaan.
"Pulangan pelaburan bagi skim ini pula sebanyak 32.16 peratus memandangkan peminjam hanya perlu membayar RM84 daripada pulangan sebanyak RM124 sebulan yang bakal diperoleh dan mereka bakal untung sebanyak RM50," katanya.

- kosmo online

No comments:

Post a Comment