Tuesday 22 January 2013

Bila demam melanda ...

Sudah dua minggu aku berulang alik ke hospital kerana membawa pelajar yang demam...nak kata letih semua itu tanggungjawab aku sebagai warden. sepeti slogan "murid diutamakan"....demam yang melanda pelajar asrama ini berlarutan sehingga ke hari ini... nasihat aku yang sering aku katakan ialah minum banyak air dan jaga kesihatan... ada beberapa kali aku terpaksa menghantar pelajar jam 11 malam. sehingga aku terlena di bangku hospital kerana mengantuk... semua ini adalah kerja. kerja itu satu ibadah yang peru dipikul sebagai amanah..bagi aku biarlah diri penat tetapi aku rasa puas hati kerana dapat membawa pelajar ke hospital dan tidaklah aku risau jika berlaku apa-apa.. Bagi aku soal demam aku tidak perlu risau kerana aku hanya menghantar pelajar yang sakit ke hospital atau klinik yang berdekatan. yang paling akau risau ialah bila ada pelajar yang  kena sampuk atau histeria... bukan apa.. aku belum cukup ilmu di dada untuk mengubat semua itu. apa yang tahu membaca surah yassin...
Berbalik cerita soal sakit tadi ada cerita manis ketika aku menghantar pelajar ku ke asrama.. mungkin aku ni ditakdirkan tidak suka ke hospital akhirnya hari-hari aku ke hospital... sehinggakan staff kat hospital tersebut mengenali diriku... apa tidaknya setiap kali pelajar sakit aku lah berurusan hantar mereka ke hospital...bagi aku asrama dan hospital tidak boleh dipisahkan dalam diriku sebagai warden... semoga pelajar asramaku sentiasa sihat walafiat...