Wednesday 23 January 2013

Punca pelajar asrama suka ponteng kelas dan sekolah

Hari ini ada pelajar ku  tanya kat aku kenapa pelajar asrama boleh ponteng kelas atau sekolah walhal tinggal di asrama... tujuan mereka bertanya sebab nak buat karangan berformat pada hari jumaat ni.. bagi aku banyak alasan dan punca kenapa mereka ni boleh ponteng kelas atau malas. sepanjang aku menjadi warden  ini lah punca-punca yang aku nampak lagi terang lagi bersuluh

1. sikap malas. malas nak  ke sekolah.. mood malas mereka menyebabkan mereka ni malas nak sekolah. 
alasan mereka berikan ialah  sakit.... demam.... sakit perut.... baju dan seluar basah... kena curi.... kasut hilang dan sebagainya... penyelesaian kami lakukan mesti berjumpa dengan guru kelas atau guru bertugas sebelum balik ke asrama.

2. tidak minat dengan subjek  yang di ajar dan tidak minat guru yang mengajar mungkin pengajaran guru bosan, mungkin subjek tu susuah memeningkan kepala mereka .. mungkin juga subjek tu terlalu senang bagi mereka dan guru mengulang-ulang ajar ... zaman aku dulu pun pernah ponteng kelas  masa tingkatan 5 sebab aku tak minat dengan seorang guru ni.. subjek tu perdagangan ,,,, boring sangat ... sehingga kan aku dan rakan-rakanku yang lain ponteng masuk ke library kalau dia masuk.tapi entah kenapa mungkin rezeki dari Allah dapat juga A1 perdagangan hahaha...masa STPM pula paling aku tak  suka  ialah subjek  sastera sebab guru yang mengajar ni pengetua punyalah bosan... dah lah ajar macam kena perintah berkurung waktu rehat mesti tak boleh  keluar.. berliur tengok rakan kelas sebelah pergi kantin ....paling aku tak akan lupakan bila kita orang pergi mengintai pengetua sama ada dia ada atau tak ada.. kalau tak ada kami satu kelas bersorak gembira., kalau dia ada sunyi sepi kerana boring ...tapi mungkin rezeki dari Allah juga sastera STPM lulus juga ... hehehe (rindu dengan kenangan  manis kat sekolah di SMK TawaU )

3. Seterusnya... suka ikut kawan... kalau kawan ponteng dia pun ponteng... kalau kawan sakit dia pun sakit... ni pengaruh rakan sebayalah ni... rakan sebaya ni kalau bawa kebaikan ndak apa juga ni bawa ke jalan yang tidak benar. si kawan ni pun percaya juga akhirnya malas dan ponteng sekolah...jangan percaya dengan kawan 100% pergi tengok tu cerita tv3 sekarang " setia sehingga hujung nyawa" cerita pasal kawan yang baik rupanya jahat juga tu hehehe...

4.punca seterusnya ... mengantuk... jadi tempat nak melepak di asrama sebab ada tilam katil dan bantal. wah sesedap rasa kan nak balik asrama maklumlah dekat sangat... jadi bolehlah balik tidur sekejap.. walhal sehingga ponteng sekolah dan kelas jadinya..dulu aku pun suka mengantuk tapi bila aku minum air mengantuk ku kurang.. agaknya badan kurang air menjadikan kita mengantuk, tapi sebenarnya oksigen kurang berada di otak kita jadi kita akan merasa mengantuk.mungkin.....

5. tak sabar nak pulang jadi mood pulang kampung pun dah membuak-buak di dada.. rindulah katakan dengan kg halaman. jadi pontenglah kelas alasan konon nak kemas barang takut tak sempatlah... macam2 lah alasan.. hehehe dulu masa aku kat universiti kalu nak balik kg.. tak sabar juga  nak pulang...sanggup ni tidur di lapangan terbang  sebab tak sabar nak pulang walaupun flight keesokan hari nya..nasib baik ramai kawan kawan yang jenis tak sabar nak pulang juga sanggup tidur kat lapangan terbang hehehe... tapi bila dah bosan kat kampung tak sabar pula nak balik universiti.. rindu pula dengan rakan2 kat sana... hahaha

heheheh.inilah punca dan sebab kenapa pelajar asrama suka ponteng kelas dan sekolah. Alhamdulillah setakat ni pelajar asramaku tidak pernah lagi berbuat demikian berbanding sebelum ini. kalau sakit memang mereka sakit...kalau demam memang sah demam...