Laporan tentang
Punca Masalah Ponteng Sekolah
dalam Kalangan
Pelajar Asrama
1.0 Pendahuluan
Masalah
ponteng merupakan satu perbuatan salah laku dan melanggar peraturan sekolah.
Sejak akhir-akhir ini masalah ini semakin menjadi-jadi dan telah sampai ke
peringkat yang serius. Media massa juga sering menyiarkan berita tentang
masalah ini sehingga pihak guru dan ibu bapa berasa sesuatu tindakan tegas
perlu dilakukan segera sebelum gejala ini semakin berleluasa sehingga ke peringkat
yang lebih kronik lagi. Menurut laporan yang pernah dikeluarkan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia, peratus pelajar yang terbabit dengan gejala
ponteng didapati semakin meningkat dari
semasa ke semasa. Umumnya masalah ponteng ini sering dikaitkan dengan pelajar
sekolah yang berulang alik dari rumah sahaja, namun bergitu pada hari ini
masalah ponteng ini juga melibatkan pelajar-pelajar yang tinggal di asrama
sekolah. Baru-baru ini, saya telah diminta untuk membuat laporan bagi
mengenalpasti kesan dan langkah mengatasi masalah ponteng sekolah dalam
kalangan pelajar asrama. Berikut adalah laporan tersebut.
2.0 Senarai Ahli Jawatankuasa
Pengerusi: Rabiatul Adawiyah Muhamad
Setiausaha: Mailin Mopinpin
Bendahari: Nifail Nausar
Ahli Jawatankuasa:
1)
Nizam Saimin
2)
Fara Chua Ai Fong
3.0 Punca
Masalah Ponteng dalam Kalangan Pelajar
Asrama
3.1 Diri
Sendiri
Masalah ponteng sekolah di kalangan pelajar dari aspek diri
adalah punca penting yang menentukan kemampuan diri sendiri. Kebanyakan pelanggaran disiplin pelajar
berpunca dari faktor diri sendiri iaitu faktor dalaman. Faktor dalaman seperti
sikap, minat, motivasi dan keyakinan
diri pelajar itu sendiri merupakan faktor utama yang menyumbang kepada ponteng
sekolah.Sikap negatif pelajar terhadap persekolahan banyak mewujudkan masalah
ponteng kerana mereka tidak sedar akan kepentingan pendidikan. Bagi mereka,
sekolah itu merupakan satu bebanan kepada mereka.
3.2 Rakan Sebaya
Pada peringkat
remaja, rakan sebaya merupakan satu aspek penting yang dapat mempengaruhi
kehidupan. Kecenderungan untuk bercampur gaul dengan rakan sebaya menyebabkan
pelajar sekolah tidak berhati-hati dalam membuat pilihan rakan sebaya. Di
asrama juga kecenderungan tidak
berhati-hati memilih rakan sebaya mengakibatkan pelajar mudah terikut-ikut
dengan corak kehidupan yang negatif. Contohnya jika rakan sebaya sering ponteng
sekolah pelajar akan terikut-ikut dengan gaya kehidupan tersebut. Pelbagai alasan
yang akan diberikan kepada warden untuk mengelakkan diri dari hadir ke sekolah seperti masalah kesihatan, pakaian
basah, pakaian sekolah dicuri dan sebagainya.
Umumnya pada peringkat umur remaja adalah satu peringkat membentuk identiti sendiri seperti tingkah laku,
memilih rakan sebaya, cara berpakaian dan lain-lain. Jika peringkat ini gagal
diperoleh, pelajar tersebut akan tertekan dan cenderung untuk melanggar
disiplin sekolah seperti ponteng sekolah. Ada juga rakan sebaya yang mempunyai sikap dan
motivasi yang positif terhadap mutu pelajarannya serta menilai salah laku
disiplin sebagai negatif dan dapat
membantu anggota rakan yang lain untuk sama- sama berjaya dalam segala lapangan
yang diceburi. Justeru itu, terpulang kepada
pelajar asrama itu sendiri untuk memilih rakan sebaya yang terbaik untuk masa depan mereka sendiri .
3.3 Sikap Ibu Bapa
Punca masalah ponteng sekolah yang seterusnya ialah
sikap ibu bapa tidak mengambil berat terhadap anak-anak mereka di asrama. Keadaan
ini menyebabkan mereka memberontak dan melakukan masalah disiplin seperti
ponteng sekolah. Kebanyakan ibu bapa menghabiskan masa yang banyak mencari
kekayaan dan mengejar status sehinggakan tiada masa untuk melawat anak mereka
di asrama. Peranan Ibu bapa diserahkan terus kepada warden di asrama. Ini
menyebabkan pelajar tersebut merasakan diri mereka terpinggir seperti ayam kehilangan
ibu. Kesannya mereka akan melanggar
disiplin seperti ponteng sekolah seolah-olah memberontak dengan sikap ibu bapa
mereka yang kurang memberi perhatian terhadap diri mereka.
3.4 Sikap Guru dan Pengajaran dalam Kelas
Sikap guru merupakan faktor yang penting dalam masalah
ponteng sekolah. Adakalanya guru tidak menghormati peranan pelajar di sekolah. Hormat
menghormati merupakan salah satu nilai murni yang perlu diamalkan oleh setiap
individu tanpa mengira had umur, darjat, keturunan dan agama. Apabila kita
menghormati seseorang, maka sudah tentu kita akan dihormati. Ini merupakan
proses interkasi sosial yang biasa dalam sesebuah masyarakat. Andainya terdapat
guru yang tidak menghormati pelajarnya sebagai seorang pelajar yang mempunyai
hak tersendiri, maka pelajar tersebut akan bertindak balas untuk memenuhi
kehendak nalurinya membalas dendam ini akan ditafsirkan sebagai tingkah laku
“devian” dan seterusnya mengambil jalan mudah dengan ponteng sekolah. Selain
itu, pengajaran guru di dalam kelas yang membosankan menyebabkan pelajar sering ponteng sekolah. Pengajaran
guru di dalam kelas perlulah menarik minat pelajar. Kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang menarik perlu diambil
kira untuk menarik minat pelajar untuk datang ke sekolah.
.
4.0 Penutup
Kesimpulannya, terdapat pelbagai punca yang menyebabkan gejala ponteng sekolah berlaku dalam kalangan pelajar asrama. Dalam hal ini, semua pihak hendaklah berganding bahu untuk membenteras gejala ini sehingga ke akar umbi. Jika tidak gejala ponteng ini akan mencetuskan pelbagai masalah lain yang lebih buruk lagi jika tidak di bendung. Kerjasama dari pihak sekolah serta pengurusan asrama seperti warden dan penyelia asrama dalam membantu menangani masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar asrama kerana mereka merupakan generasi muda yang akan menjadi pemimpin pada masa depan.
Laporan di
sediakan oleh, 22 Januari 2013
Mailin mopinpin
………………………………………….
(MALIN MOPINPIN)
Setiausaha Unit Asrama
SMK Badin Tuaran
Sabah