Thursday 24 January 2013

Buat Lagu lagi???????

cikgu arman kena buat lagu..
aduhai bagai nak pengsan aku di buatnya apabila ustazah bagitau minta aku buat lagu
aku ni bukan komposer terkenal nak buat lagu...
nak buat lagu pun aku tak tau..
disebabkan tahun lalu aku dah menang lagu nasyid peringkat kebangsaan
aku di minta untuk cipta atau kompos lagu..
tanggungjawab besar ni.
Tahun lalu aku nak cerita macam mana aku buat lagu sehingga menang..
sedang aku memandu pasanglah lagu nasyid....
sedang online tengoklah youtube lagu nasyid.
aku ambillah perkataan-perkataan  yang unik yang Islamik
pas tu aku gubahkan menjadi sebuah lirik..
lagu belum lagi..
banyak kali juga aku buang kertas tulis sana sini, taip kat komputer tak menjadi-jadi...
nak jadikan cerita..
aku tertonton sebuah cerita movie tentang kehidupan manusia..
adalah kata-kata yang menarik kat disitu.. aku pun ambil bukan ciplak tau sebab
aku tukar ayatnya ... hahaha... (ampunkan aku kalau aku bersalah hehehe)
pas tu tetiba jadilah sebuah lirik yang tak seberapa kalau aku tengok...
pas tu aku tak dapat  tidur semalaman sebab berfikir macam mana nak buat lagu..
fikir punya fikir aku minta tolong pelajar khas ku hafiz dan ajim untuk nyanyi sama-sama dengan aku..
(terasa macam penyanyi)  aku buatlah miming... miming sana sini.. tetiba macam masuk pulak suruh pulak main kompang masuk juga... tapi aku masih tak sedap hati lirik tu macam biasa-biasa  ja aku tengok hahaha..
nak jadikan cerita seminggu juga aku jadi komposer..dan akhirnya siap.. aku serahkan kepada pelajar ku mendengar dendangan lagu yang aku kompos secara miming... nah senang pulak dorang ikut... dan akhirnya lagu itu dibawa untuk bertanding...
selepas itu masa pertandingan aku buat tak kisah ja apabila diberitau ada pertandingan lagu dan lirik...
selesai pertandingan aku rasa lega sebab tanggungjawab dah selesai..
malam itu masa kau sedang lena nak dibuai mimpi sebab esuk baru diumumkan pemenang.. aku dikejutkan dengan bunyi telefon. member aku ustaz masa belajar kat UKM..
terus dia ucap tahniah ni denganku sebab menang lagu terbaik.. mau pengsan aku mata yang kuyu terbuka luas pulak.. mimpi kah aku ni. lagu dan lirik  "kartun" tu boleh menang
tapi nak dikatakan dah rezeki dan kalau kita ikhlas lakukan sesuatu tentu ada ganjaran disebaliknya... tidak mengharap apa-apa kemenangan pun..  dan aku pun menerima hadiah sijil penghargaan dan trofi kemenangan.. seronok sangat.. hehehe.



                                                 gambar aku ambil sijil dan trofi hehehe

kat bawah ini lah aku link kan video lagu pertama yang aku cipta dan menang tahun lalu... lagu pertama tau.. hehehe...