sebahagian pelajar pendidikan khasku..yang disayangi selalu...
b) Kalau ada majlis tertentu, kita akan melihat guru khas akan menolong pelajar khas mereka mengambilkan makanan dan minuman dan duduk makan bersama dengan mereka dan jarang guru khas ini membiarkan mereka mengambilkan makanan dan mereka akan duduk semeja sambil berbual- bual dan ini akan menunjukkan sifat yang amat erat di kalangan guru khas dan pelajar itu sendiri
c) Dengan mengajar pendidikan khas masalah penglihatan kita akan dapat kelebihan dari guru biasa iaitu kita boleh menulis membaca tulisan braille. Guru khas tidak menggunakan jari untuk menyentuh titik-titik braille tetapi membaca menggunakan mata.
d) Pelajar Pendidikan Khas Masalah penglihatan ini mempunyai daya ingatan yang kuat, pancaindera rangsangan jari yang sensitif dan pendengaran yang kuat. Kelebihan yang ada pada mereka menjadikan mereka seorang yang cekal untuk berjaya dalam bidang akademik. Ramai yang cemerlang setiap tahun dalam bidang pendidikan sehingga mengatasi pelajar biasa di aliran perdana.
e) Dengan mendidik pelajar khas ini kita sentiasa ingat kepada Allah SWT tentang kekuasaan-NYA dan menginsafi tentang diri kita dan kita haruslah bersyukur kerana ada hikmah disebaliknya mereka menjadi kurang upaya. Adakalanya kerana kemalangan, tiba-tiba menjadi buta dan sebagainya. Dan bersuykur pada-NYA kita masih boleh melihat dan mengamati persekitaran yang indah berbanding mereka, namun mereka tetap tabah menghadapi apa yang berlaku..
f) Mendidik Pelajar khas ini memberikan kita satu teladan hidup betapa mereka tabah dalam menghadapi kemungkinan yang tidak diduga. Ini kerana dalam sekelip mata, ada yang menjadi OKU secara tiba-tiba dan mereka berjaya menghadapinya.Bukan semua yang menjadi OKU ini cacat sejak lahir. Jadi bagi kita yang sememangnya belum tahu apa yang berlaku di hadapan kelak, sentiasalah mensyukuri akan diri kita yang sempurna .
g) dan akhir sekali kenapa aku ingin menjadi guru pendidikan khas
Inilah sumber inspirasiku untuk menjadi guru pendidikan Khas iaitu adikku sendiri yang OKU ketika berusia 12 tahun. Kerana dia, aku menjadi guru khas, kerana aku ingin membantu pelajar-pelajar khas berjaya mencapai kecemerlangan dalam bidang pendidikan sehingga ke Menara Gading.
No comments:
Post a Comment