Friday 18 February 2011

Aku dan Bahasa isyarat


Bila aku melihat gambar kod bahasa Isyarat,teringat aku pertama kali aku di postingkan sebagai guru pendidikan khas di sebuah sekolah integrasi bermasalah pendengaran. Agak tekanan juga mulanya apabila di bagitahu sekolah tersebut kerana aku bukannya opsyen bidang masalah pendengaran dan aku langsung tak tahu bahasa Isyarat.
tiap persoalan bermain di fikiranku.. Bolehkah aku mengajar pelajar masalah pendengaran? semuanya aku kena mula A-Z. kena belajar bahasa isyarat. akhirnya aku terima juga seadanya tawaran tersebut.
sebulan aku membiasakan diri belajar bahasa Isyarat. Masih aku ingat lagi kata-kata seorang pelajarku "bahasa Isyarat cikgu bahasa isyarat tak betul(bahasa isyarat kampung)
Dua bulan dan seterusnya gerakan jari aku semakin boleh tahanlah. cepat juga aku belajar tapi masih tidak yakin.Bila aku masuk kelas mengajar, pelajar memberikan respon yang baik dan mereka faham.
selama dua tahun aku di sana, aku sudah boleh memahami bahasa isyarat walaupun masih teragak-agak.banyak benda aku telah pelajari.
Namun aku hanya bertahan selama 2 tahun sahaja di sekolah tersebut, kerana aku ditukarkan ke sekolah integrasi masalah penglihatan dan merupakan opsyen aku semasa di Universiti. Aku gembira kerana aku boleh mengaplikasikan apa yang telah aplikasikan setelah lama aku tinggalkan iaitu dunia Braille.
Walaupun aku sudah mula jatuh cinta dengan bahasa Isyarat. Tapi aku rasa aku lebih mencintai dunia Braille kerana ada sebab tertentu.
Akhirnya aku pun meninggalkan sekolah dan dunia bahasa isyarat.
Kenangan yang paling aku tidak lupakan ialah aku berjaya mencapai sasaranku seramai 6 orang lulus dalam subjek sains dalam PMR ketika itu setelah bertahun-tahun mereka hanya mencapai kurang 2-3 orang sahaja lulus. Dan pelajar-pelajar yang telah aku didik kini ada yang berada di Universiti,Politeknik, Kolej Komuniti dan sudah bekerja di sektor swasta malahan ada sudah yang bekerja.
Buat bekas pelajarku di SMKDPM kalau jumpa cikgu tegur dengan bahasa Isyarat. Walaupun cikgu dah lupa tapi cikgu akan cuba memahaminya. hehehe)

No comments:

Post a Comment