Sunday 20 February 2011

telefon bimbit

KUALA LUMPUR 20 Feb. – Apa sudah jadi dengan surat pekeliling Kementerian Pelajaran mengenai larangan penggunaan telefon bimbit di sekolah?

Hasil siasatan wartawan Unit Khas Utusan Malaysia di beberapa sekolah di sekitar ibu negara baru-baru ini jelas menunjukkan pekeliling yang kembali dikuatkuasakan pada Mac 2009 itu, tidak dipedulikan oleh para pelajar.

Lebih menghairankan, pihak sekolah dan ibu bapa pula seolah-olah merelakan ia dicabuli.

Rata-rata pelajar yang ditemui memberitahu, mereka sebenarnya membawa telefon bimbit ke sekolah secara curi-curi.

Pada masa yang sama, mereka mengakui bebas melakukan apa saja menggunakan alat telekomunikasi tersebut di dalam kawasan sekolah.

Alasannya, telefon bimbit penting untuk menghubungi ibu bapa apabila perlu atau jika berlaku sebarang kecemasan.

Namun apabila ditanya lebih lanjut, mereka menyatakan, tujuan sebenar membawa telefon bimbit ke sekolah adalah untuk berhubung bersama rakan-rakan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan jarang sekali menggunakannya untuk menghubungi ibu bapa.

Selain itu, mereka menggunakan alat telekomunikasi tersebut untuk mendengar lagu yang telah dimuat turun ketika di dalam kelas atau pada masa terluang.

Paling menyedihkan, mereka turut mendedahkan bahawa ada di kalangan rakan-rakan tidak kira lelaki mahupun perempuan yang menyimpan dan memuat turun gambar atau klip video lucah.

Agak mengejutkan apabila mendapati daripada segi perbelanjaan, mereka menghabiskan kira-kira RM10 ke RM40 sebulan yang diberi oleh ibu bapa bagi tujuan isian semula kredit.

Dalam masa sama, kes kecurian telefon bimbit juga kerap berlaku kerana ada antara mereka memiliki telefon yang canggih dan mahal seperti BlackBerry dan iPhone.

Hakikatnya, tindakan kementerian mengeluarkan larangan tersebut ialah bagi menyekat peningkatan kes-kes disiplin di kalangan pelajar.

Tambah mengejutkan, rata-rata mereka mengakui tidak boleh hidup tanpa telefon bimbit.

‘Ketaksuban’ mereka terhadap alat ini sehinggakan mereka lebih rela tertinggal buku sekolah daripada telefon bimbit.

Malangnya, setelah hampir dua tahun peraturan itu dikuatkuasakan, masalah penyalahgunaan telefon bimbit masih terus diperkatakan dan berleluasa di kalangan pelajar.

Dalam hal ini, siapa yang harus dipersalahkan? Pihak sekolah atau ibu bapa? Atau mungkinkah perkara ini berlaku didorong oleh sikap pelajar sendiri yang sememangnya degil?

Pandangan saya sebagai guru:
1. Ada ibu bapa tidak tahu anak mereka membawa handphone ke sekolah walaupun sudah berulang kali di rampas.
2. pelajar walaupun telah di rampas untuk sekian kali, masih mampu mempunyai handphone dan membawa ke sekolah
3. ibu bapa sendiri memberi handphone kepada anak mereka
4. Pelajar memang degil
5. terikut-ikut dengan kawan yang membawa handphone ke sekolah/asrama
6. telefon awam rosak alasan mereka membawa telefon
7. ibu bapa mahu memastikan anak mereka berada di sekolah justeru itu mereka mahu anak mereka membawa handphone
8. mahu dengar lagu(di asrama)
(Ini lah alasan yang saya selalu dengar apabila pelajar didapati membawa handphone)
Dan keputusan yang kami buat rampas,simpan dan buat perjanjian akhir. Dan pada akhir tahun persekolahan baru dipulangkan.Sebelum itu kami bagi lah nasihat tentang keburukan membawa handphone terutamanya di asrama.

No comments:

Post a Comment