Friday 18 February 2011

OKU masalah penglihatan di bantu

SBM perkenal khidmat urut refleksologi

MELAKA: Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM) memperkenalkan khidmat urut refleksologi setiap Sabtu dan Ahad bermula esok dengan bayaran RM20 di pejabat SBM di Jalan Durian Daun.

Pengerusi SBM Melaka, Hashim Ishak berkata, pengenalan khidmat itu antara inisiatif pihaknya bagi membantu golongan berkenaan mendapatkan peluang pekerjaan yang semakin terhad.

“Menyedari kekurangan itu, kami cuba mengambil langkah lain bagi membantu golongan cacat penglihatan memperoleh pendapatan mereka sendiri melalui usaha keras mereka.

“Kami memberi mereka peluang pekerjaan ini memandangkan kebanyakan mereka mempunyai kemahiran dalam urut refleksologi biarpun bergelar orang kelainan upaya (OKU).

“Ini secara tidak langsung mampu membantu menambah sumber pendapatan mereka tanpa perlu bergantung kepada individu lain, sekali gus memenuhi masa lapang mereka,” katanya ketika dihubungi di sini.

Beliau berkata, pihaknya yakin usaha berkenaan dapat membantu mereka memandangkan golongan itu masih sukar mendapat tempat dan peluang dalam pasaran pekerjaan .

Katanya, program pengenalan yang bermula seawal jam 10 pagi itu membabitkan seramai empat tukang urut di kalangan OKU cacat penglihatan bagi menawarkan perkhidmatan berkenaan dengan kadar bayaran RM20 selama 30 minit.
Sumber: Harian Metro

No comments:

Post a Comment