Monday 28 March 2011

1,688 kekosongan bagi latihan separa perubatan

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia(SPA) menawarkan Latihan Separa Perubatan bertaraf Diploma dan Sijil secara percuma dengan jaminan penempatan pekerjaan tetap untuk diisi 1,688 orang.

Menurut kenyataan SPA hari ini, ia membabitkan 13 jenis latihan dengan latihan bertaraf diploma akan dijalankan selama tiga tahun manakala sijil selama dua tahun setengah. Had umur untuk calon memohon Latihan Separa Perubatan itu ialah tidak kurang dari 17 tahun dan tidak melebihi 25 tahun pada tarikh tutup permohonan bagi calon lantikan terus manakala bagi Pegawai Sedang Berkhidmat untuk Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) pula hendaklah berumur kurang dari 51 tahun. Setiausaha SPA, Datuk Lamien Sawiyo, dalam kenyataan itu berkata pelatih yang menamatkan latihan akan dilantik secara tetap dan diberi penempatan di hospital atau klinik kesihatan kerajaan di seluruh negara.

"Oleh yang demikian, calon tidak perlu risau untuk mencari pekerjaan setelah menamatkan latihan. Selain belajar secara percuma, pelatih juga akan diberikan biasiswa bulanan," katanya.

Keterangan lanjut dan borang permohonan boleh didapati dengan melayari Portal SPA di www.spa.gov.my. Tarikh akhir permohonan ialah 1 April 2011. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment