Friday 11 March 2011

kena saman lah pulak

Aku kena saman oleh Pakcik Polis. Al kisahnya aku menghantar adikku serta anak buahku balik ke Tawau melalui KK terminal dua (Air Asia).Mungkin nasib aku hari ini, selalunya tidak pula kena saman aku parking kereta di kawasan yang tidak sepatutnya. Selepas buat check in, masa nak boarding lama lagi, jadi adik ku nak belanja makan KFC lah pula. Aku tidak menjangkakan juga pakcik polis ini rajin pula hari ini nak tengok-tengok kereta yang parking tak tentu tempat. Jadi aku biarkan lah. Makan sambil bercerita. Tiba-tiba aku ternampak dari atas KFC tempat aku makan, pakcik polis tu sedang menulis kertas kat atas kereta orang lain. Wah aku pun dengan pantas kilat nak mengalihkan keretalah konon supaya tak kena saman. sampai ja kat situ. Aku nampak seorang lagi pakcik polis sedang menulis nombor kenderaan ku, walaupun aku cuba membuat open lock kat kereta tetapi leka juga dia menulis (suka menulis pakcik ni agaknya hehehe).

Jadi al kisahnya terima saja lah dan sedihnya aku, inilah pertama kali aku kena saman selama aku memegang lesen memandu hampir berbelas tahun. wah lamakan. Pecah dah rekod aku menjadi pemandu tanpa rekod saman. hahaha.

Dan selepas aku dari KKIA terminal 2 tu, aku bergegas ke Balai Polis Bandaraya dan cuba menyelesaikan bayaran saman. Chewah maklumlah pemandu berhemah kalau kena saman mesti bayar terus. Malangnya belum ada rekod dan aku bertanya jumlah bayaran yang perlu aku bayar. Selamat duit poket tak lah banyak dan tak sampai beratus. Namun selepas ini aku kena berhati-hatilah kalau nak parking tempat, nanti kena saman kali kedua pula.

p/s: Semasa aku baru mendapat lesan memandu, Ayah pernah berpesan pandu secara berhemah, kalau tak kenalah saman dan jangan mengomel jika kena saman sebab siapa yang salah diri juga yang salahkan hehehe..Aku faham tugas anggota polis kerana ayah aku juga merupakan bekas anggota polis yang telah pencen. Tapi jika aku mempersoalkan kredibiliti tentang polis, mesti ayah akan memeprtahankan diri anggota polis. Tapi bila ayah mempersoalkan kredibiliti dan sikap seorang guru yang ada masalah di media massa, aku dan adik-adikku akan mempertahankannya sambil tersenyum ....

No comments:

Post a Comment