Sunday 19 February 2012

Jamin BR1M untuk OKU, warga tua


BACHOK – Kerajaan memberi jaminan bahawa orang kelainan upaya (OKU) dan pesakit kronik termasuk yang terlantar di hospital mahupun di rumah tetap akan menerima wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) walaupun mereka tidak dapat hadir sendiri ke pusat-pusat agihan yang telah ditetapkan.
Mereka yang tidak dapat tampil ke pusat-pusat berkenaan kerana masalah kesihatan itu juga tidak akan sewenang-wenangnya dianggap menolak pemberian kerajaan tersebut.
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, usaha untuk menyampaikan BR1M kepada rakyat yang menghadapi masalah kesihatan sedang diuruskan berdasarkan senarai nama penerima yang layak tetapi masih tidak menuntut wang sumbangan berjumlah RM500 itu.
“Pihak urusetia akan melaksanakan pendekatan mesra rakyat dengan menyampaikan BR1M ke rumah mereka. Bagaimanapun, mereka atau keluarga terdekat mesti melaporkan kepada urusetia di kawasan masing-masing dengan memberi alamat rumah yang tepat,” katanya kepada pemberita pada majlis penyampaian BR1M di Sekolah Menengah Kebangsaan Kubang Telaga di sini, semalam.
Awang Adek berkata demikian ketika diminta mengulas kesulitan sebahagian penerima khususnya pesakit, OKU dan warga tua yang terpaksa dipapah oleh jiran dan saudara-mara untuk hadir ke pusat-pusat berkenaan bagi menerima bantuan itu.
- kosmo-