Saturday 25 February 2012

Peluang kerja kepada wanita

Peluang kerja kepada wanita













Syarikat Penerbangan Komuniti yang juga anak syarikat penerbangan Malaysia (MAS), Firefly, menganjurkan sesi interaktif bagi mempromosikan peluang pekerjaan dalam penerbangan kepada golongan wanita sempena hari wanita antarabangsa.

Dengan bertemakan ‘Me­nyambungkan gadis, inspirasi masa hadapan’, majlis itu dihadiri pelajar wanita dari Kolej Pengurusan Penerbangan, Bangi dan Kolej Pendidikan Antarabangsa, Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Sesi interaktif itu memperlihatkan kumpulan pekerja wanita Firefly, khususnya juruterbang dan jurutera, menceritakan latar belakang pendidikan bagi mendorong pelajar ke arah kerjaya dalam dunia penerbangan.

Ketua Pegawai Operasi Jarak Dekat MAS dan Firefly, Ignatius Ong berkata, tujuan Firefly menjalankan sesi tersebut bagi mendorong pelajar tempatan terlibat di dalam kerjaya penerbangan.

“Menjadi juruterbang adalah kerjaya paling diminati. Bagaimanapun, objektif utama kami adalah menyedarkan pelajar tentang kerjaya lain dalam industri penerba­ngan.

“Dengan menyediakan peluang pekerjaan dalam industri ini, kami berharap dapat menggalakkan lebih ramai wanita menceburi bidang penerbangan ini,” katanya, di Kompleks MAS A, Bangunan Penerbangan Simulasi, Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, di Subang.
-- sinar harian--