Saturday 25 February 2012

Sikap Panas Baran Pemandu Punca Kemalangan

PETALING JAYA: Rakyat Malaysia masih lagi mengamalkan sikap panas baran dan memandu secara berbaya di jalan raya.
Bukan itu sahaja, pemandu yang tidak berpuas hati akan menyatakan rasa marah mereka di laman web sosial dan ada antara mereka yang menulisnyadi Twitter dengan tujuan memalukan pemandu yang dianggap ‘tidak berhemah’ ini.
Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Ketua Unit Faktor Kemanusiaan dan Kos Kemalangan dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros),
Karen Goonting, berkata sikap panas baran ketika memandu boleh meningkatkan risiko kemalangan satu hingga dua kali ganda.
Beliau berkata pemanduan secara agresif sangat membimbangkan kerana ia berlaku setiap hari dan hampir ‘semua orang berhadapan dengan masalah yang sama masa tertentu.’ Tambahnya, terdapat perbezaan antara keganasan jalan raya dan pemanduan secara berbaya. Hal ini kerana, keganasan jalan raya menyebabkan kecederaan ke atas pengguna lain atau menyerang seseorang yang mengakibatkan kecederaan pada tubuh badan malah yang paling ditakuti ada yang boleh menyebabkan kematian.
”Keganasan jalan raya lebih membimbangkan dan menakutkan ia tidak sama seperti seperti pemanduan agresif. Ia melibatkan tindakan seperti memandu laju, mengekori, melanggar lampu merah serta melanggar peraturan jalan raya yang lain,” katanya. Statistik polis pada tahun 2010 menunjukkan sikap pemanduan pemandu lelaki lebih agresif berbanding wanita. Sebanyak 203,436 kesalahan melibatkan pemanduan agresif
69,556 kes melibatkan pemandu wanita.
Statistik menunjukkan daripada 1.3 juta kesalahan yang dilakukan, melibatkan 870,472 pemandu lelaki sementara 293,505 pemandu wanita.
Memandu terlalu hampir dicatatkan sebagai punca utama kemalangan pada tahun 2010, dengan 150, 682 kes, diikuti membuat pusingan u berbahaya (65,131), memandu laju (39,526), dan memotong secara berbahaya (22,668).
--mstar online--