Monday 13 February 2012

Program kesan disleksia awal di taska bakal dilaksana

KUALA LUMPUR 13 Feb. — Program pengesanan awal disleksia bakal dilaksanakan di semua taman asuhan kanak-kanak (Taska) di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebelum hujung tahun ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata untuk tujuan itu, kementeriannya bekerjasama dengan Persatuan Disleksia Malaysia menyediakan modul mengenai cara dan kaedah pengesanan awal disleksia di kalangan kanak-kanak.
"Oleh kerana persatuan ini mempunyai kepakaran, mereka akan menjadi rakan kongsi pintar kementerian untuk mewujudkan projek perintis bagi menyediakan kurikulum dan modul cara-cara mengesan disleksia dari awal di semua Taska yang berdaftar dengan JKM.
"Untuk modul tersebut saya harap dalam masa lima bulan akan datang dapat disempurnakan bagi diagihkan kepada Taska untuk diaplikasikan,” katanya kepada pemberita selepas melawat Program Pendidikan Khas Integrasi (Disleksia) di Sekolah Kebangsaan Taman Maluri (SKTM) di sini, hari ini.
Shahrizat berkata, disleksia atau gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami kanak-kanak merupakan satu daripada cabang Orang Kelainan Upaya (OKU) yang diberi perhatian oleh kementerian.
JKM mengenal pasti kanak-kanak yang menghadapi masalah berkenaan sebagai golongan yang memerlukan perhatian segera di peringkat awal.

 -- utusan malaysia--

No comments:

Post a Comment