Thursday 23 February 2012

Tunggu PM umum- SBPA


PUTRAJAYA: Keputusan yang dijangka adil dan saksama terhadap kepentingan 1.4 juta penjawat awam di negara ini termasuk berkaitan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan diumumkan Perdana Menteri dalam waktu terdekat.
Presiden Kesatuan Pekerja dan Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Omar Osman berkata, perkara itu ada dinyatakan sendiri Datuk Seri Najib Razak kepadanya dalam satu pertemuan, semalam.

Menurutnya, beliau dimaklumkan keputusan itu akan diumumkan sebelum satu perhimpunan besar-besaran yang membabitkan 15,000 penjawat awam bersama Perdana Menteri di Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 12 Mac depan.
“Pertemuan dan perbincangan itu amat harmoni, dengan satu keputusan bersama dibuat, iaitu Perdana Menteri akan mengumumkan keputusan berkenaan dalam masa terdekat.

“Keputusan itu terserah kepada Perdana Menteri. Cuepacs akan menghormati sebarang keputusan yang diumumkan nanti. Namun, kita percaya keputusan itu adil dan saksama membabitkan kepentingan penjawat awam termasuk SBPA dan isu dibangkitkan Cuepacs,” katanya kepada pemberita selepas pertemuan itu di Pejabat Perdana Menteri di sini.

Pertemuan sembilan pegawai tertinggi Cuepacs bersama Perdana Menteri selama kira-kira 45 minit itu turut dihadiri Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Omar berkata, dalam pertemuan itu pihaknya memaklumkan mengenai maklum balas yang diterima hasil siri jelajah dilakukan Cuepacs di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Sementara itu, ditanya sama ada keputusan yang bakal diumumkan Perdana Menteri nanti akan menggembirakan penjawat awam katanya, melalui gambaran diberi Perdana Menteri keputusan berkenaan satu gambaran yang baik.
“Itu kita tunggu. Ia adalah keputusan kerajaan. Tetapi ini satu rundingan yang baik dan kerajaan akan membuat keputusan itu dalam masa terdekat. “Kalau saya beritahu nanti seolah-olah saya tak hormati Perdana Menteri. Malah, Cuepacs pun belum mengetahui mengenai keputusan itu.

“Tetapi Perdana Menteri memberi gambaran dan kita rasa ia satu gambaran yang baik. Kita harap semua sabar menunggu dalam tempoh terdekat ini untuk mendapatkan penjelasan dan kenyataan,” katanya.